Ny ungdomstidning för tjejer och killar

I januari lanseras Sveriges nya livsstilstidning för unga – Bobo. Tidningen vänder sig till både tjejer och killar och är inriktad mot musik, film, spel, mode och läsning. Bobo kommer att göras i samarbete med unga reportrar ur målgruppen och ha ett centralt budskap om att våga vara sig själv.

– Det här ska bli otroligt spännande, säger Anna Sandahl, chefredaktör. Bobo blir en tidning för alla nyfikna och medvetna tjejer och killar som vill gå sin egen väg. En tidning som görs med humor och värme, fri från fördomar och stereotyper. Folk säger att unga inte läser längre, men de läser mer än någonsin, så länge det är tillräckligt intressant. Det tror vi att Bobo kommer att vara.

Tidningen Bobo ges ut både tryckt och digitalt och kommer att ha en stark närvaro i sociala medier. Den 1 december öppnar sajten hejbobo.se som blir en tillhörande plattform med nyheter, bloggar, vloggar, musik och filmklipp. Såväl där som i tidningen kommer ungdomar från hela Sverige att medverka.

– Bobo blir en uppstickare både till utseende och innehåll. Vi kommer att gå kändisarna inpå huden, möta vloggare och grilla politiker. Pyssla, testa appar, smita in bakom kulisserna på tv och radio och ställa udda frågor, säger Karolina Hjertonsson, redaktör.

Både Anna och Karolina har tidigare jobbat med en rad internationella barn- och ungdomstidningar och böcker. Bakom Bobo står nya förlaget Mediavänner AB i Helsingborg som nu breddar utbudet med sin första titel för unga.

– Mediavänner har en ambition att jobba med varumärken som verkligen gör skillnad, och därför känns idén med Bobo helt rätt. Med Annas och Karolinas erfarenheter och energi blir det här ett superkul projekt som kommer att utveckla vår portfölj i en ny intressant riktning, säger BG Nilensjö, vd för Mediavänner.

Bobo blir både en tidning som säljs i butikerna och en prenumerationstidning som ges ut 11 gånger per år. Från och med i dag går det att teckna sig för prenumeration på www.hejbobo.se. Följ Bobo i sociala medier på @hejbobo och #hejbobo!