Prisutdelningslunch Operakällaren 10 november

Under en lunch i Operakällarens matsal avslöjades idag, måndag, vinnarna till en rad prestigefyllda priser.

Lunchen arrangerades av Mediavänner med titlarna: Restaurangvärlden, Magasin Måltid och Mat & Vänner och med hjälp av Stefano Cantenacci och Werners Vänner.

Mottagarna och priserna är:

Årets Werner 2014 offentlig sektor Åsa Kullberg, Affärsområdeschef vid LeanLink, Kost & Restaurang (Linköpings kommun).
Årets Werner har delats ut sedan 1989 och är en hyllning till Werner Vögeli och människor som utmärkt sig och gjort något extra för restaurang- och storhushållsbranschen och förvaltat Werners anda på ett föredömligt sätt.

Årets Werner 2014 privat sektor Håkan Thörnström, Thörnströms Kök (Göteborg).

Kockarnas kock 2014 Sayan Isaksson, Esperanto (Stockholm).
Vinnaren utses efter en omröstning bland 100 av Sveriges bästa kockar och kökschefer. Ingen extern jury är inblandad.

Kockarnas krog 2014 Fäviken Magasinet (Järpen).

Årets Måltidsprofil 2014 Nationellt kompetenscentrum för måltider i vård, skola och omsorg.
En person/organisation som är verksam inom kostområdet, som har en ledande och/eller utvecklande funktion, samt arbetar på ett målmedvetet och utåtriktat sätt samt visar tydliga resultat.

Årets Matvän 2014  Siw Persson, Ockelbo Kyckling (Ockelbo).
Tilldelas en person som med sina produkter och idoga utveckling berikar den svenska gastronomin med råvaror i absolut högsta klass.

Motivering Årets Matvän: Siw tilldelas denna utmärkelse då hennes Hedemorahöna breddar utbudet av fågel på ett gastronomiskt positivt sätt vilket behövs i en annars likriktad bransch. Med sitt gårdsslakteri har hon kontroll över hela produktionen – från kläckning och utomhusvistelse i skogen till slakt – vilket tydligt avspeglas i slutprodukten: en unik kyckling. Vi hoppas att fler fågelproducenter sneglar på Siws utvecklingsarbete.

Bakgrund till Årets Werner

1989 instiftade tidningen Restaurangvärlden, dåvarande Restaurang&Storhushåll, ett pris för att dels fira sitt eget tioårsjubileum, dels hedra Werner Vögeli, hovtraktör. Priset har sedan dess delats ut till en person inom privata restaurangnäringen och en person inom offentlig måltidsservice. Gemensamt för de båda är att de ska ha gjort något unikt som främjat svensk matkultur.

Samtliga pristagare blir automatiskt medlemmar i föreningen Werners Vänner där Werner Vögeli alltid varit självklar hedersmedlem. Att minnas och hedra Werner Vögeli är att främja och utveckla svensk gastronomi.

Tidigare vinnare av Årers Werner:

1990: Guy Davidsson och Yngve Bergqvist

2011: Ulf Vagner och Eva Södergård

2012-2013: Anna-Karin Landin-Carlsson och Edin Dzemat

Motiveringarna:

Åsa Kullberg, Affärsområdeschef vid LeanLink, Kost & Restaurang, Linköpings kommun

Åsa Kullberg står för stor profession, affärsmässighet samt äkthet i all sin utövning och kommunikation med sina uppdragsgivare, kunder, gäster och anställda. Åsa Kullberg sporrar till utveckling och inspiration. Hon har goda insikter kring vikten av god mat såväl i vardag som till fest, för såväl friska som sjuka vilket gör henne till en värdig mottagare i Werner Vögelis anda.

Håkan Thörnström, Thörnströms Kök, Göteborg

I flera decennier ett föredöme och inspiratör, och åtskilliga är de ungdomar som i Thörnströms Kök på ett varligt men bestämt sätt lotsats in i många av restaurangbranschens bästa kök. Är inte bara en gigant i sin roll som både förnyare och bevarare av svensk gastronomi, Göteborgskocken/krögaren Håkan Thörnström är även ödmjukheten personifierad, och därmed en synnerligen respekterad förvaltare av Werner Vögelis unika gastronomiska arv.

För mer information om priser och pristagare kontakta

För Årets Werner
BG Nilensjö, Vd för Mediavänner AB
E-post: bg.nilensjo@mediavanner.se