Intresset växer för www.medicininstruktioner.se

Under de senaste månaderna har många nya filmer publicerats på medicininstruktioner.se. Större utbud av filmer har lett till att portalen nu fått en ny och tydligare layout. Att använda sin medicin på rätt sätt är av största vikt för att få effekt. Enkla och lättillgängliga instruktionsfilmer är något patientorganisationerna börjar få upp ögonen för.

Som en följd av att många nya instruktionsfilmer och bildspel inom nya behandlingsområden introducerats på medicininstruktioner.se, har portalen fått en ny layout med fokus på sjukdomsområden. Genom att välja ett sjukdomsområde kan man enkelt hitta den medicin man söker efter. Syftet är att underlätta för användarna. Bland terapiområdena som tillkommit finns bland annat reumatiska sjukdomar, som är ett växande område för medicininstruktioner.se, koagulation är ett annat. Här är flera nya filmer på väg att publiceras. För behandling av KOL finns nu Onbrez Breezhaler på medicininstruktioner.se och Spiriva är på ingång inom kort. Inom MS har en mycket bra instruktionsfilm för Avonex just publicerats och målsättningen är att fler inom detta område kommer att följa.

- Vi arbetar långsiktigt med att informera sjukvården, apoteken och givetvis användarna om att medicininstruktioner.se finns och att det är en gratis service till dem. De flesta uttrycker spontant att de tycker att konceptet - att samla alla filmer under en och samma webbadress -  är suveränt, berätta Pernilla Jäderqvist, affärsområdeschef för portalen. Samarbete med patientorganisationer, bl.a. Diabetesförbundet, har inletts och fungerar i dag som en viktig trafikkälla till samlingsportalen.

Kvaliteten i besöken är hög. Den genomsnittlige besökaren på www.medicininstruktioner.se är en förstagångsbesökare som stannar 3 minuter på portalen. Många besökare av portalen lämnar tips, via förslagslådan på instruktionsfilmer de önskar skall finnas på medicininstruktioner.se. Det är framförallt utifrån dessa tips som innehållet på sidan byggs och utvecklas.

För ytterligare information, kontakta;

Pernilla Jäderqvist, Affärsområdeschef på medicininstruktioner.se

T 031-779 99 87, M 0709-93 00 08, pernilla@medicininstruktioner.se

Om www.medicininstruktioner.se

Medicininstruktioner.se är en samlingsportal på nätet för instruktionsfilmer för läkemedel och medicinska hjälpmedel. Sidan öppnades i mitten av 2009 och vänder sig till såväl patienter som sjukvården. Syftet är att på ett och samma ställe samla alla instruktionsfilmer, så att man bara ska behöva komma ihåg en webbadress oavsett medicin eller företag.

För att få bästa möjliga effekt av en behandling är det viktigt att medicinen eller hjälpmedlet används på rätt sätt. På medicininstruktioner.se finns filmer och bildspel som visar hur man t.ex. använder sin insulinpenna eller blodsockermätare. Genom att klicka på ikonen Diabetes når man filmer inom sjukdomsområdet. Portalen är helt neutral och reklamfri – fokus är enkla instruktioner. Filmerna är väldigt lättillgängliga, bara ”2 klick bort”. Tanken med medicininstruktioner.se är att ge patienter, anhöriga och sjukvården en trygghet och service.

• Sjukdomar

• instruktionsfilm
  • instruktionsvideo
  • läkemedelsinstruktioner