Byggande när nya medlemmar på väg in

Nu byggs det och byggs om på Medicon Village. Femton olika projekt rullar för att lokalerna ska vara helt anpassade för de medlemmar som är på väg att flytta in. Närmast i tur står Lund Life Science Incubator som tillträder i början av mars.

- Nästa vecka blir väldigt intensiv, berättar Thord Bengtsson, projektchef Facilities Management på Medicon Village.

Dragbänkar och frysar ska flyttas, ett cellodlingslaboratorium håller på att byggas och ventilation dras om. Erik Jagesten, som leder gänget på Facilities Management, har som uppgift att tillgodose många av de tjänster som fastigheternas nya hyresgäster kan behöva.

- Det är en spännande utmaning. Det är inte längre bara ett storföretag som huserar här utan många mindre verksamheter med olika behov och krav, säger Erik.

Tid- och kostnadsplaner tas fram tillsammans med medlemmarna, dvs de hyresgäster som är på väg att flytta in. Många visningar och diskussioner lägger grunden för det slutgiltiga upplägget, även tillsammans med gänget på Affärsutveckling inom Medicon Village. På området finns det 30.000 kvm laboratorier av hög kvalitet och utrustade med avancerade apparater och instrument. Apparaterna har tidigare använts på AstraZeneca, men kan nu istället nyttjas av bl a av det 20-tal bolag som flyttar in i Lund Life Science Incubator som blir en del i Medicon Village.

Samtidigt pågår också planering av kontorsytorna – många medlemmar behöver enbart skrivbord och inte laboratorier. Region Skåne och flera av de mindre partnerbolagen är snart på väg in i husen. ESS har varit på plats i södra delen av Medicon Village i tre veckor.
- Just nu målar vi om i ESS lokaler, och håller samtidigt på att anpassa kontor och samtalsrum inför Primärvården Skånes inflytt, berättar Thord Bengtsson.

Medicon Village ska erbjuda en miljö där forskning, innovation och företagande verkar tillsammans för att skapa värden för människors hälsa och bättre liv. Medicon Village bildar tillsammans med medicinska forskningscentra, BMC i Lund och CRC i Malmö, samt de kommande forskningsanläggningarna, MAX IV och ESS, en infrastruktur av världsklass. Sammanlagt utgör den uthyrningsbara ytan cirka 80 000 kvm, av vilka cirka 30 000 kvm är laboratorier. Inom anläggningen beräknas inledningsvis verksamheter omfattande cirka 500 arbetsplatser att etableras.