Mediel - ett svenskt familjeföretag i andra generationen

Första september tar jag över VD- ansvaret efter Steen, som förtjänstfullt styrt skeppet de senaste tre åren. Jag är tacksam över att ha haft tid att förbereda mig för uppgiften. Lagom till sommaren avslutade jag en utbildning i affärsadministration, Master of Business Administration (MBA), på Göteborgs Universitet som var otroligt spännande och intressant. Parallellt med utbildningen jobbade jag som vanligt, först som servicechef och nu senast i rollen som försäljningschef. Att kombinera heltidsarbete och teoretiska studier är en utmaning, men upplägget ger också mycket tillbaka. Ny kunskap såklart, men även nya perspektiv och värdefull tid för reflexion mitt i den hektiska vardagen.

En reflexion jag tar med mig är hur snabbt världen förändras. Och inte nog med det, förändringstakten ökar hela tiden, pådriven bl.a. av den snabba tekniska utvecklingen och av globaliseringen. Som företag måste vi hela tiden vara på tårna och våga ifrågasätta gamla sanningar. Vi måste vara kreativa och hitta nya bättre lösningar som ger unika värden till våra kunder. Vi måste vara innovativa.

När jag ser tillbaka på Mediels 32-åriga historia ser jag en tradition och kultur av innovation. Mediels affärsidé i början var att sälja generiska röntgenrör till befintliga utrustningar från andra leverantörer. En innovation som i ett slag halverade priset på röntgenrör på den svenska marknaden. Snacka om att tillföra värde!

I den andan har vi arbetat allt sedan dess. Mediel var till exempel först med autopositionerande röntgenstativ, som sparar mycket axelvärk och arbetsskador hos röntgensjuksköterskorna. Vi var även först med direktdigitala detektorer, som revolutionerade bilddiagnostiken vid sekelskiftet. Exemplen på innovativa lösningar är många genom åren.

Som det oberoende svenska alternativet har vi en viktig roll att spela. Nya intressanta produkter dyker upp hela tiden och Mediel har resurserna, kunskapen och erfarenheten att introducera alla typer av produkter på den svenska marknaden - även de mest avancerade. Där andra aktörer bara ser konkurrenter ser vi potentiella samarbetspartners. Mediel kommer att fortsätta erbjuda innovativa lösningar och bra service. Vi kommer att investera i en stark serviceorganisation och i vårt utbildningscenter, Diagnosticum, i Mölndal. Vi kommer att vara en värdefull partner för sjukvården i 30 år till - minst.

Det värde som Mediel tillför sina kunder skapas av oss som arbetar i företaget. Det är alla medielares idéer, engagemang och genuina omsorg om våra kunder som ÄR Mediel. Vi återskapar företaget varje dag tillsammans. Jag är stolt över att få ansvaret över en så fantastisk organisation.

• mediel

Mediel har fokus på svensk sjukvård. Sedan mer än 30 år tillbaka säljer och marknadsför vi produkter med avancerade lösningar för digital bilddiagnostik. Som obunden leverantör har vi stor flexibilitet och kan fritt välja komponenter och system från hela världen. Produkterna är högteknologiska och ligger alltid i framkant av utvecklingen med stor hänsyn till användarvänlighet och ergonomi. Vi skapar anpassade lösningar, erbjuder utbildning vid vårt utbildningscentrum Diagnosticum och ger effektiv support och service till våra kunder. Vi hjälper våra kunder att tänka i nya banor och lägger stor vikt vid personlig service, utbildning och support.

Mediel representerar ett flertal starka och välkända varumärken från ledande tillverkare i Europa, Japan och USA.

Företaget har 30 medarbetare och försäljnings-och servicekontor i Göteborg och Stockholm samt Medielanställda serviceingenjörer som utgår från Malmö.