En glädjens dag för Medlearns lärlingselever i Stockholm

Efter ett års studier går nu åter en grupp med lärlingselever ut och får sin undersköterskeexamen. Några av eleverna går direkt till en anställning och andra har valt att fortsätta studera. Genom sina engagerade lärare har lärlingarna fått en fantastisk utbildning som gett dem en oerhört lärorik grund att stå på och en ökad arbetslivserfarenhet.

Medlearn vill slå ett slag för lärlingsutbildning. Den ger oss som utbildningsföretag en möjlighet att utvecklas och det gör vi via eleverna och våra nära samarbeten med praktikplatser. Medlearn finns på flera orter i Sverige och har sedan några år även lärlingsutbildning i Kungsbacka som vi bedriver mycket framgångsrikt.

Genom att eleverna har varit på en och samma praktikplats i ett årstid så har de lätt för att snabbt sätta sig in i de rutiner som gäller på ett äldreboende, berättar deras lärare Anne-Lie Herrstedt-Westman. Monica Kjellberg, även hon lärare, fyller i med att många handledare har sett lärlingssamarbetena som ytterst lärorikt och givande. Eleverna kommer in och ser företagen med nya fräscha ögon och har dessutom aktuell kunskap med sig. Ett verkligt kunskapsutbyte! Några av praktikplatserna har varit bättre än andra och där det inte har fungerat har lärarna snabbt varit på plats och man har diskuterat fram nya lösningar.

Lärlingarnas handledare har genomgått en tre dagars kurs för att få hjälp med hur de ska bedöma lärlingarnas praktiska kunskaper till skolverkets kunskapskrav, kunskapsmål och betyg.

En lärorik och inspirerande utbildningsform!

För mer information:

Marcus Lindborg, Marknads- och affärsutvecklingschef Medlearn AB