Pressmeddelande -

Kateter istället för öppen hjärtkirurgi - en möjlighet för patienter med förträngning på aortaklaffen

Idag kan en förträngning på hjärtklaffen (aortastenos) innebära ett livshotande tillstånd för närmare 50 procent av de drabbade patienterna som inte får vård inom ett år. Patienter kan via en kateter få en stent insatt som innebär att förträngningen försvinner och aortaklaffen fungerar igen.

Idag behandlas de flesta patienter med öppen hjärtkirurgi men merparten skulle kunna behandlas med kateterburen aortaklaffsimplantation (TAVI).

• -Ingreppet är betydligt smidigare för patienterna som kan gå hem redan efter två till tre dagar, säger Stefan James professor inom kardiologi vid Uppsala Universitetssjukhuset.

Ingreppet går till så här: man går vanligtvis in via ljumsken med en kateter och sedan upp till hjärtat via kroppspulsådern. När den sjuka aortaklaffen är nådd, placeras och säkras en ersättningsstent så att förträningen försvinner. I stenten finns en ny klaff som är gjord av bindväv från gris eller kalv. Bindväven expanderar och bildar en ny klaff.

Även om metoden finns på marknaden så väljer flera läkare trots allt öppen hjärtkirurgi. En av anledningarna kan vara att den har funnits längre på marknaden. Detta trots att patienter som opereras med TAVI kan bli utskriva från sjukhuset redan två-tre dagar efter operation. Vid öppen hjärtkirurgi ligger patienten kvar för observation i upp till 10 dagar.

Fakta om aortastenos:Aortastenos är ett tillstånd där aortaklaffen förträngs vilket gör att blodet får det svårare att flöda från den vänstra kammaren ut i aorta. Hos en frisk person är klaffens öppning cirka två cm i diameter men hos personer med förträning är öppningen cirka 0,5 cm i diameter. Sjukdomen är lika vanligt hos kvinnor som för män.

Risker för att drabbas av aortastenos är:

• Hög ålder
  • Missbildning på klaff
  • Förändringar på klaffen
  • Symptomen för sjukdomen kännetecknas av exempelvis trötthet, yrsel, svimningar, bröstsmärta, blåsljud, andfåddhet under aktivitet och hjärtklappning.