Pressmeddelande -

Nya data visar fördelar med Medtronics insulinpumpar för personer med typ 2-diabetes

Studier visar att insulinpumpar på ett säkert sätt gav avsevärda, hållbara och reproducerbara förbättringar av glukoskontroll i jämförelse med multipla dagliga injektioner (behandling med insulinpenna)

Medtronic, den globala ledaren inom medicinteknik, tillkännagav idag att nya data från fortsättningsfasen av OpT2mise-studien publicerats i Diabetes, Obesity and Metabolism, som ger ännu fler kliniska bevis till stöd för insulinpumpar för personer med typ 2-diabetes som kräver insulin. OpT2mise-studien är det största randomiserade kontrollerade försöket att jämföra hur effektiv och säker en behandling med insulinpump är jämfört med multipla dagliga injektioner (MDI) för dåligt kontrollerade typ 2-patienter.

Data från studien visade att MiniMed® insulinpumpar på ett säkert sätt gav avsevärda, hållbara och reproducerbara förbättringar i glukoskontroll jämfört med MDI. Efter 12 månader dubblerade den grupp som gick över till MiniMed insulinpumpar, efter en initial period på sex månader med MDI, sin sänkning av HbA1c (en blodmätning som används för att påvisa glukoskontroll) från 0,4 till 0,8 procent samtidigt som de använde 19 procent mindre insulin.

”Fortsättningsfasen för OpT2mise bygger på resultat från den första studieperioden, i vilken det visades att insulinpumpar hjälpte deltagare med insulinkrävande typ
2-diabetes att säkert uppnå en bättre glukoskontroll med lägre insulindoser än MDI”, sa Ronnie Aronson med dr, medlem i det kanadensiska läkarsällskapet FRCPC och den amerikanska endokrinologiföreningen FACE, huvudförfattare till studiens fortsättningsfas och direktör på LMC Diabetes & Endocrinology i Toronto, Ontario i Kanada. ”Vi fann att de deltagare som bytte från MDI till insulinpumpar uppnådde samma resultat efter 12 månader. Mot bakgrund av att många patienter med typ
2-diabetes har svårt att uppnå glykemisk kontroll visar dessa ytterligare data att insulinpumpar har en avsevärd fördel jämfört med MDI när det gäller en säker och jämn effekt.”

För människor med diabetes är glukoskontroll grunden till att kunna förebygga såväl kortsiktiga som långsiktiga komplikationer. En sänkning med en procent av HbA1c associeras med en sänkning av risken för långsiktiga komplikationer som stroke, hjärtsjukdom, ögonskador och njursjukdom med 40 procent. [1],[2]

Initiala resultat för OpT2mise visade att efter sex månader uppnådde personer med insulinkrävande typ 2-diabetes och som använde MiniMed insulinpumpar bättre glukoskontroll än de som använde MDI. Resultat efter ett år inbegriper:

• Avsevärt förbättrad glukoskontroll för alla patienter. Patienter som hade MDI under studiens första sex månader kunde uppnå en extra sänkning av HbA1c på 0,8 procent (p < 0,0001) efter att de bytte till behandling med insulinpump; båda grupperna uppnådde en identisk sänkning på 1,2 procent av HbA1c efter 12 månader jämfört med utgångsvärdena.
  • Den kliniska fördelen med pumpen var reproducerbar. För MDI-gruppen, som bytte till behandling med insulinpump efter sex månader, skedde en liknande sänkning av HbA1c jämfört med de resultat som fanns i den första gruppen med insulinpump. Vid slutet av fortsättningsfasen visade de deltagare som bytte från MDI till insulinpump dessutom en sänkning med 19 procent av den dagliga insulindosen, vilket gör att den är likvärdig i båda behandlingsgrenarna.
  • Glukoskontroll med pumpbehandling användes utan avbrott i 12 månader. Den ursprungliga pumpgruppen hade en extra sänkning på 0,1 procent av HbA1c, vilket innebar att de fick ett slutligt 12-månadersvärde på 7,8 procent. Mellan grupperna fanns ingen skillnad vad gäller viktökning.

”På Medtronic Diabetes försöker vi finna vägar som gör att vi kan ge större frihet och bättre hälsa till alla som har diabetes, inklusive de som har typ 2”, sa Francine R. Kaufman, med dr, chefsläkare och vice verkställande direktör för bolaget Medtronic Diabetes globala, kliniska och medicinska frågor. ”Resultaten från OpT2mise-försöket, som är den största studien i sitt slag, gör att vi kan utvidga tillgången till behandling med insulinpump så att den blir en standardbehandling för det växande antalet insulinanvändande patienter med typ 2-diabetes så att de kan få glädje av förbättrade kliniska resultat.”

Om OpT2mise

Den randomiserade, kontrollerade OpT2mise-studien sponsrades av Medtronic och genomfördes med deltagande från 331 patienter i åldrarna 30 till 75 år. De första sex månadernas studieresultat, där behandling med MiniMed-insulinpump jämfördes med MDI, publicerades i The Lancet i juli 2014. Under fortsättningsfasen på sex månader bytte MDI-gruppen till behandling med MiniMed-pump; uppföljningen av båda grupperna fortsatte, vilket gjorde att den totala studieperioden blev 12 månader.

Om diabetesgruppen på Medtronic (www.medtronicdiabetes.com)

Medtronic arbetar tillsammans med världssamfundet för att förändra hur människor sköter sin diabetes. Företaget har som mål att förändra diabetesvården genom att utvidga tillgången, integrera vården och förbättra resultaten så att personer med diabetes kan få glädje av större frihet och bättre hälsa.

Medtronic plc (www.medtronic.com), med huvudkontor i Dublin, Irland, är världens största företag inom medicinteknik, medicinska tjänster och lösningar och lindrar smärta, återställer hälsan och förlänger livet för miljontals människor runt om i världen. Medtronic har mer än 85 000 anställda världen över och betjänar läkare, sjukhus och patienter i cirka 160 länder. Företaget fokuserar på att samarbeta med intressenter runt om i världen för att utveckla sjukvården - Further, Together.

Eventuella framåtblickande uttalanden är föremål för risker och osäkerheter såsom de som beskrivs i Medtronics periodiska rapporter som finns hos Securities and Exchange Commission. De faktiska resultaten kan skilja sig avsevärt från de förväntade resultaten.

– slut –

[1] UKPDS-gruppen (UK Prospective Diabetes Study). Intensiv blodglukoskontroll med sulfonureider eller insulin jämfört med traditionell behandling och risken för komplikationer hos patienter med typ 2-diabetes (UKPDS 33). Lancet. 1998; 352:837-853.

[2] Uppföljningsresultat efter avslutad studie: uppföljning efter 10 år: Holman RR, Paul SK, Bethel MA, Matthews DR, Neil HAW. Uppföljning av intensiv glukoskontroll hos patienter med typ 2-diabetes efter 10 år. N Engl J Med 2008; 359:1577-1589.

• diabetes
  • insulinpump
  • medicinteknik
  • typ 2-diabetes