Megger lanserar FREJA 400-serien – Reläprovningssystem

FREJA 400 är Meggers senaste utveckling inom reläprovningsutrustning. Instrumentet är konstruerat
för arbete på fältet inom ett brett område.Tillsammans med den intelligenta mjukvaran är FREJA 400 ett verktyg för snabb och enkel provning, simulering och analys av reläskydd i elkraftanläggningar.

Instrumenten har den fördelaktiga kombinationen av hög effekt och hög ström för att testa alla elektromekaniska, statiska och numeriska överströmskydd, inklusive spänningsmätande skydd samt
distans- och differentialskydd.

Med tre strömgeneratorer och fyra spänningsgeneratorer erbjuder instrumentet ett komplett tre-fas testutrustning för provning/underhåll av trefas skyddssystem. FREJA 406 kan generera 6 strömmmar och FREJA 409 kan generera 9 strömmar genom att konvertera spänningskanaler till ström. Generatorerna ger hög effekt i både spännings- och strömkanalerna för att prova alla typer av reläskydd.

Med fyra spänningskanaler och sex strömkanaler kan man testa generatorskyddet med differential- och underspänningskydd. De fyra spänningskanalerna behövs även vid provning av automatisk återinkoppling med infasningsdon. Strömkanalernas strömkapacitet kan inte vara för låg vid provning av ett 5 A relä och det krävs sex gånger dimensionerad ström, betyder att minst 30 A skall genereras. FREJA 400 har kapaciteten att generera ännu högre strömmar som det krävs i många applikationer.

FREJA 400 är utvecklad både att användas med gamla elektromekaniska skyddsreläer, samt med IEC 61850 system i åtanke. Den är konstruerad för styrning via PC med det användarvänliga programmet FREJA Win, vilket ofta är idealt vid komplexa tester. Instrumentet kan även kontrolleras från fronten  med hjälp av den stora pekskärmen och tydliga funktionsknappar, vilket kan vara önskvärt när enklare tester ska genomföras.

Mjukvaran FREJA Win är intuitiv och lättanvänd oavsett om provningen genomförs från front eller via PC, mycket tack vare den nya, värdefulla ‘wizard’-funktionen, som finns för test av differentialskydd. Den gör det möjligt för användaren att ställa in ett antal rutintester på instrumentet genom att endast besvara ett antal direkta frågor. ‘Wizard’-funktionen guidar sedan användaren genom testet, varnar vid oväntade händelser och resultat, och ger tydliga råd om eventuella korrigerande åtgårder. FREJA 400 genererar även omfattande och tydliga rapporter i format som gör det enkelt och bekvämt att överskåda testresultaten.

För mer information, kontakta gärna Megger Sweden AB

• reläskydd
  • reläprovning
  • relä

I över 100 år har Megger varit en ledande leverantör av test- och mätutrustning för elkraftsbranschen, elinstallation och teleindustrin.
Varumärket registrerades 1903 och vi har sedan dess varit pionjärer i branchen. Även om vi är mest kända för vårt utbud av isolationsprovare erbjuder vi på Megger mycket mer med vårt breda utbud av test- och mätinstrument inom flera olika tillämpningsområden. Med utveckling, konstruktion och tillverkning i USA, Storbritannien och Sverige, i kombination med försäljning och teknisk support i de flesta länder har Megger unika förutsättningar att möta behoven hos sina kunder över hela världen.

Agneta Berg

Presskontakt Marketing Communications Manager + 46 (0) 8 510 195 80