”Vilja lika viktigt som utbildning”

När Tina Hermansson Berg, HR-direktör på Peab, föreläste på Kvarnbyskolan i Mölndal utanför Göteborg fokuserade hon på hur man ska göra för att få drömjobbet. Och det är inte alltid självklart vilken väg som är den rätta att gå.

– När man kommer till Peab, då träffar man en sån som mig som gärna vill stötta dig i din utveckling, säger Tina Hermansson Berg, HR-direktör på Mentors General Partner Peab.

Hermansson Berg är ute och föreläser på Kvarnbyskolan i Mölndal utanför Göteborg och fokuserar på personalfrågor, arbetsmiljöfrågor samt hur man utvecklar människor på jobbet.

Hon berättar om Peab; om hur de rent praktiskt bygger hus, broar och anlägger vägar, men också hur de ur ett större perspektiv bygger samhällen. Med sin erfarenhet inom bygg- och bilbranschen försöker hon också visa för eleverna hur en mer praktisk inriktning i studierna är ett fullt gångbart alternativ.

– Bygg- och anläggningsprogrammet på gymnasienivå är en bra utbildning och som gör att man redan efter 3 år kan börja jobba som lärling. Då är man redo för att börja jobba och på en arbetsmarknad som behöver folk, säger hon.

Inspiration och målmedvetenhet
Jobbmentor handlar om att inspirera och peppa ungdomar att våga ta sina första kliv mot arbetslivet. För många av ungdomarna i årskurs åtta och nio är det dags att göra val till gymnasiet och få vet vad de faktiskt vill eller vad man kan jobba med som vuxen. Jobbmentor fungerar därmed som en inspiration där vuxna, genom att berätta om sina yrken och karriärsval, ger ungdomar en bredare syn på olika typer av jobb och vad man kan arbeta med i framtiden.

Tina trycker på vikten av att satsa så mycket man kan och ta gymnasiepluggandet seriöst, av den enkla anledningen att det gör att man växer som person och en utbildning ger mycket större valmöjligheter. Det viktigaste för henne har varit just den självständighet som studier och ansvar som för med sig.

– Det är viktigt att kunna vara självständig, förklarar hon för eleverna.

Vilja lika viktig som utbildning
Hon avslutar med att ge eleverna en tankeställare kring hur en rekryterare eller arbetsgivare tänker när hen söker efter personer att anställa.

– Utbildning väger tungt, men viljan att få ett jobb är minst lika viktig, säger hon.

Stort tack Tina för att du delade med dig av dina erfarenheter och peppar ungdomar inför arbetslivet!

Peab stödjer Mentor Sverige sedan 2006. Som General Partner till Mentor har Peabs personal möjlighet att engagera sig i Mentor verksamhet. Är du intresserad av att involvera ditt företag i vår verksamhet? Läs mer här!

• Sociala frågor

Amanda Soltanian