Mentor Sverige lanserar Hbtq-handboken

Stockholm 18 oktober

I dag lanserar Mentor Sverige en handbok som riktar sig främst till hbtq-ungdomar, som ett stöd under en tid som kan vara utmanande och förvirrande – tonåren. Handboken riktar sig också till andra ungdomar, vuxna och anhöriga. Boken tar inte enbart upp homo- och bisexualitet utan även andra läggningar som asexualitet och pansexualitet. Den innehåller också olika könsidentiteter, och lyfter begrepp som cisperson, transperson och icke-binär.

Boken distribueras på de 150 skolor som Mentor Sverige samarbetar men också till de företag som organisationen samarbetar med.

För andra finns den att beställa tryckt och ladda ned digitalt på: http://mentor.se/hbtq-handboken/.

– Homo- och hetero var de enda alternativen jag hade hört talas om men ingenting kändes rätt. Som 15-åring trodde jag att jag skulle varit död vid det här laget, det är tyngst då men allting löser sig, säger 31-åriga Anders som är asexuell och en av dem som medverkar i boken.

Åtta vuxna hbtq-personer har bidragit till handboken. De berättar sina historier om att komma ut, sin tonårstid och ger råd som riktar sig till både ungdomar och vuxna.

– Som mamma till en hbtq-ungdom tyckte jag att det var hög tid att ta samla information som riktar sig till oss. Det är inte helt enkelt att veta hur man ska och inte ska förhålla sig, vilket gör det ännu svårare för ungdomar som kämpar med detta, säger Karin Jordås, som är generalsekreterare på Mentor Sverige.

Sex av personerna som bidragit till boken har även spelat in korta filmer där de berättar sin historia: http://bit.ly/2xObIpQ