Ungdomarna och jobben – vem tar ansvaret?

Bakom varje misslyckad etablering på arbetsmarknaden finns en individ som riskerar ett liv präglat av utanförskap och försämrad livskvalitet. Jobb åt unga, och tidiga kontakter med arbetsmarknad och företag är en nyckel till integration och ett välmående samhälle. Elever i gymnasieskolan uttrycker ett behov av att dels få fler kontaktytor med företag och arbetsmarknaden, dels att få mer studie- och yrkesvägledning. Samtidigt är studie- och yrkesvägledarna en yrkesgrupp med knappa resurser och litet utrymme att verkligen göra skillnad.

Parallellt med detta upplever många företag och branscher stora svårigheter att hitta personal med rätt kompetens. Detta gäller såväl universitetsutbildad arbetskraft som gymnasieutbildad.

Hur kan näringsliv, organisationer och skola bli bättre på att ge ungdomar en bild av möjligheter och arbetsmarkad? Den 5 april kl 11-13 på Västsvenska Handelskammaren i Göteborg, Parkgatan 49, diskuterar vi vägar framåt.

MEDVERKANDE: Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbund, Johan Trouvé, Västvenska

Handelskammaren, Tord Karlsson, kommunalråd, Helene Odenjung, oppositionsråd, Fatima Hollander, Almega, Lina Hultqvist, Sveriges Elevkårer, Fati Maroufi, Arbetsförmedlingen.

• mentor sverige
  • tonåringar
  • mentor
  • lärarnas riksförbund
  • västsvenska handelskammaren
  • skola
  • näringsliv

• Göteborg

Mentor Sverige är en ideell organisation som arbetar för att ge ungdomar i åldern 13-17 år självkänsla och kraft att växa genom mentorskap. Syftet är att stärka dem i att fatta positiva beslut och välja bort våld och droger.

Amanda Soltanian

Presskontakt Kommunikatör 076-7889903 Mentor nyheter