Mercedes-Benz 8-sitsiga elbil vintertestad i Sverige

Mercedes-Benz 8-sitsiga elbil vintertestad i Sverige

I år är det säljstart för Mercedes-Benz helt nya åttasitsiga elbil EQV. Under vintern har ett antal EQV genomgått de allra sista hårda testerna i ett vintrigt Arjeplog med temperaturer ner till -30°.

Eldrivna bilar påverkas mer av yttertemperaturen än bilar med förbränningsmotor. Dels på grund av att kylan påverkar batteriet, men också för att klimatanläggningen är energikrävande.

EQV har testats i arktiska klimat under hela utvecklingsprocessen, och nu i vinter var det dags för finjusteringar och slut-tester. Totalt var fler än 30 ingenjörer, elektronikexperter och mekaniker från Mercedes-Benz Vans i Tyskland på plats i Arjeplog under flera veckor.

Det var inte bara kylans påverkan som man testade, utan även bland annat vägegenskaperna på hala vägar. Med batteriet under golvet har EQV en annan tyngdpunkt än bilar med förbränningsmotor, något som visat sig vara positivt på vintervägar.

En mycket viktig fråga vid testerna var värmehanteringen. Hur värmer man upp bilen om man vill undvika att använda för mycket av batteriets energi? EQV kan både värmas och kylas på distans via en app. Föraren ställer in sin avresetid och om bilen är inkopplad på elnätet så används inte batteriet för att uppnå rätt temperatur. Dessutom är bra isolering extra viktigt för att den temperatur som uppnåtts också hålls kvar.

”Vi bad verkligen EQV om allt den kunde ge och den levererade”, säger Benjamin Kaehler som är ansvarig för eDrive@VANs på Mercedes-Benz.

Mercedes-Benz EQV är en åttasitsig, framhjulsdriven minivan i samma storlek som Mercedes V-Klass. Den har ett batteri på hela 100 kWh som ger en räckvidd på upp till 40 mil. Motorn är på 150 kW (204 hk). Bilen kan snabbladdas med upp till 110 kW och kan då laddas från 10-80 % på bara ca 45 minuter.

Säljstarten kommer att ske under de närmaste månaderna och bilen beräknas finnas i Sverige under hösten.

Charlotta Bauer

Presskontakt PR & Communications Manager Sverige +46 (0)707 549 514