Mercedes kommersiella fordon ökade snabbare än marknaden

Försäljningen av Mercedes transport- och lastbilar ökade mer än någonsin tidigare på den svenska marknaden under 2017. Lastbilsförsäljningen ökade mer i antalet enheter än för de svenska märkena och transportbilsförsäljningen ökade så mycket att Mercedes aldrig haft en högre marknadsandel.

Det är en tysk som är den stora vinnaren på den svenska lastbilsmarknaden. Mercedes-Benz ökning under 2017 i segmentet tunga lastbilar över 16 ton var större i antalet enheter än för de svenska märkena. Försäljningsuppgången var 20%, jämfört med marknadens uppgång på 5%. Totalt såldes 708 tunga Mercedes-lastbilar, vilket kan jämföras med 591 året innan. Det innebär att Mercedes marknadsandel inom segmentet nu är 11,4% på den svenska marknaden. Inom segmentet 6-16 ton – som inte omfattas av BIL Swedens statistik – är marknadsandelen för Mercedes-Benz nästan 50%.

- Mercedes har på allvar etablerat sig som en stor aktör på den svenska lastbilsmarknaden. De viktigaste förklaringarna till den stora ökningen under 2017 är bränsleekonomi och långa serviceintervall, säger Bengt-Ove Andersson, försäljningschef för lastbilar på Mercedes-Benz Sverige.

En annan viktig förklaring till uppgången är konceptet Startklar. Det är nyckelfärdiga lagerbilar för omgående leverans som fallit de svenska kunderna i smaken. Under året lanserade också MB Uptime, en tjänst som aktivt övervakar kundernas lastbilar och förutser problem med bilen innan de blir allvarliga.

Rekordhög marknadsandel

Även på transportbilsmarknaden, eller ”Lätta lastbilar upp till 3,5 ton” som segmentet heter i BIL Swedens statistik, ökade Mercedes-Benz snabbare än marknaden. Marknadsandelen på 9,3% är den högsta Mercedes haft på den svenska marknaden. Ökningen under 2017 var 11,5% och det totala antalet sålda bilar 5.129 stycken.

–Försäljningen växer för samtliga våra modeller och speciellt glädjande är det positiva mottagandet av vår nya pickup X-Klass, säger Fredrik Sidnäs, försäljningschef för transportbilar på Mercedes-Benz Sverige.

Värt att notera är att Mercedes-Benz Sprinter haft ett mycket framgångsrikt sista år i livscykeln. Under 2018 lanseras en helt ny Sprinter. Mercedes kommer också successivt att elektrifiera modellerna Vito, Sprinter och Citan.

Charlotta Bauer

Presskontakt PR & Communications Manager Sverige +46 (0)707 549 514