Internetworld topp 100, vilka sajter når flest av sina besökare?

Validerat.se, som ägs och drivs av IT-företaget Meridium, åtog sig uppdraget att utvärdera tillgängligheten på de 100 nominerade webbplatserna i Internetworld topp 100. Av resultaten kunde det bland annat konstateras att vinnaren av Sveriges bästa webbplats var den som hade sämst tillgänglighet enligt de tester som Validerat.se utför.

I anslutning till att IDG och Internetworld nominerade och utsåg Sveriges 100 bästa webbplatser 2010, enligt de kriterier som tävlingen omfattar, gjordes även en ytterligare granskning av de nominerade sajterna. Denna extra granskning tog fasta på tillgänglighetsapsketen på de 100 sajterna. Validerat.se teskörde dessa webbplatser och utvärderade den tekniska tillgängligheten utefter 16 olika automatiska tester. Resultaten var väldigt spridda och det kunde bland annat konstateras att Halens.se, som utsågs som Sveriges bästa webbplats 2010 hade minst tillgängligt sajt enligt de tester som Validerat.se utför. Bäst resultat fick Stockholms stad.

- Att bygga en riktigt bra och framgångsrik sajt kräver både nytänkande och kreativitet. Men det behövs också struktur och standarder, inte minst för att se till att så många som möjligt kan ta del av informationen. Därför är mätningen av hur sajterna på Topp 100-listan klarar internationella standarder mycket viktig, säger Magnus Höij, chefredaktör på Internetworld.

- Vi ser väldigt positivt på att IDG, Internetworld valt att även titta på i vilken utsträckning webbstandarder efterföljs, som en extra aspekt för att belysa kvalitén på Sveriges 100 bästa webbplatser. Att Validerat.se fick förtroende att genomföra testerna och tillhandahålla datan ser vi som ett intyg på att tjänsten (Validerat.se) blivit ett vedertaget mätinstrument för att få en indikation över tillgängligheten på en webbplats. Över tiden har vi också noterat Validerat.se vara ett användbart hjälpmedel som faktiskt är till nytta för de som vill göra sin webbplats mer tillgänglig för sina besökare, säger Fredrik Därth, marknadskoordinator på Meridium.

Här kan du ta del av Internetworlds artikel om tillgängligheten på de nominerade topp 100 sajterna.

För att se resultaten och anmärkningarna på respektive sajt klickar du på följande länk för att komma till Validerat.se´s mätningar. (Notera att mätningarna som resultaten i Internetworlds artikel bygger på skedde den 6/11, varför resultaten kan ha förändrats sedan dess).

För mer information, kontakta:

Fredrik Därth
Marknadskoordinator, Meridium
Tel - 0480-426088
Mail - fredrik@meridium.se

Magnus Höij
Chefsredaktör, Internetworld
Tel - 0703-103500
Mail - Magnus.Hoij@idg.se

• Konsultverksamhet

• internet world
  • meridium
  • tillgänglighet
  • validerat.se
  • internetworld top 100
  • internetworld

Meridium är ett IT-konsultföretag som utvecklar, anpassar och säljer affärskritiska IT-stöd till framförallt traditionell industri och offentlig sektor. Utvecklingsuppdragen inkluderar marknadsledande standardprodukter som publiceringsverktyget EPiServer. Meridium är Premiumpartner till EPiServer och Guldpartner till Microsoft samt helhetsleverantör av Microsoftrelaterade produkter och tjänster.

Validerat.se är en gratistjänst som ägs och drivs av Meridium AB. Varje vecka genomförs 16 olika automatiska tester av den tekniska tillgängligheten på drygt 1000 olika webbplatser inom offentlig sektor. Utöver offentlig sektor genomför Validerat.se även nischade utvärderingar såsom den av sajterna i Internetworld topp 100.