Långt kvar för svenska myndigheter när Validerat.se mäter tillgänglighet

Svenska myndigheter har långt kvar till EU:s mål att deras webbplatser ska vara tillgängliga för alla, även personer med funktionsnedsättning. Hela 65 procent av webbplatserna har fel på samtliga sidor medan inte en enda har alla rätt. Detta trots att EU:s mål ska vara uppfyllt redan nästa år. Det visar en mätning av tillgängligheten på svenska myndigheters webbsidor som webbplatsen Validerat.se har genomfört.

Tidigare har tillgänglighet bland svenska myndigheter mätts och uppmuntrats av myndigheten Verva, som också har hjälpt myndigheter med en vägledning i hur webbplatser ska byggas för att vara tillgängliga för alla. Verva lades dock ned vid årsskiftet. Och fortfarande har ingen svensk myndighet eller offentligt finansierad verksamhet en webbplats utan fel.

Validerat.se har automatiskt sökt igenom myndigheter och offentliga företags webbplatser efter fel och brott mot de tekniska standarder som är till för att säkerställa att webbsidor går att använda bland annat med de hjälpmedel som används av vissa funktionshindrade. Men standarderna är bra för mycket annat till exempel för att göra webbsidor synligare i sökmotorer och öka livslängden på en webbsida eftersom även framtidens webbläsare troligen kommer att följa standarderna. Hela resultatet av mätningen visas på www.validerat.se och resultatet uppdateras kontinuerligt.

- Våra mätningar visar att 35 procent av de undersökta webbplatserna har arbetat med tillgänglighet och att några har lyckats bra, säger Niklas Jägerklou på tillgänglighetsexperterna Meridium, som står bakom webbplatsen Validerat.se. Men samtidigt är det uppenbart när man tittar på mätningen att de allra flesta myndigheter inte kommer att ha någon möjlighet att uppfylla EU-målet tills nästa år.

- Vi tror att siffrorna är så dåliga dels för att det finns dålig kunskap om tillgänglighet, men även att många tror att tillgängliga webbplatser måste vara tråkiga och det stämmer ju inte alls, säger Niklas Jägerklou. Vi har valt att presentera en topplista med 20 webbplatser som lyckats bra med tillgängligheten för att inspirera andra och visa på olika exempel på bra och engagerande webbplatser.

Mätningen som Validerat.se har genomfört kontrollerar 100 sidor på varje webbplats, till skillnad från Vervas tidigare mätningar, där enbart förstasidan kontrollerades.

- Vår mätning har till och med hittat webbplatser där enbart förstasidan validerat bra, men hela resten av webbplatsen är full av fel, säger Niklas Jägerklou. Det har gjort att de sett bra ut i tidigare mätningar, trots att webbplatsen inte alls varit tillgänglig.

Validerat.se har hittills lanserats i en betaversion och validerar hittills enbart den tekniska koden. Efterhand kommer dock fler parametrar att mätas på de kontrollerade webbplatserna. De webbsidor som mäts är hittills myndigheter, offentligt ägda företag samt vissa organisationer.

Tillgänglighetens topp-20

18. Umeå universitet: 72%
18. Simrishamns kommun: 72%
20. Trosa kommun: 67%

Procenttalet anger andelen felfria sidor av 100 kontrollerade.

Fakta om undersökningen
Andel webbplatser utan en enda felfri sida: 65 procent
Andel felfria webbplatser: 0 procent
Totalt antal undersökta webbplatser: 904 myndigheter och annan offentligt finansierad verksamhet.
Antal undersökta sidor: 100 sidor på varje webbplats har undersökts.
Antal upptäckta fel totalt: 3481123
Antal upptäckta varningar totalt: 853396

Undersökningen har granskat hur väl webbplatserna stämmer gentemot den dokumenttypsstandard de följer. För att komma med på topplistan krävs även att man följer en så kallad strikt standard.

Vill du veta mer? Kontakta:
Niklas Jägerklou, pressansvarig, Meridium. E-post: niklas@meridium.se, Tel: 0480-426077, 0709-37 66 60

Om Meridium:
Meridium är ett IT-konsultföretag som utvecklar, anpassar och säljer affärskritiska IT-stöd till framförallt traditionell industri och offentlig sektor. Utvecklingsuppdragen inkluderar marknadsledande standardprodukter som publiceringsverktyget EPiServer. Meridium är Premiumpartner till EPiServer och Guldpartner till Microsoft samt helhetsleverantör av Microsoftrelaterade produkter och tjänster. Meridium är rankat som ett Gasellföretag av tidningen Dagens Industri och Kalmar läns femte snabbast växande företag. Läs mer på: www.meridium.se

• EU-frågor

• eu-mål