Meridium AB utser ny VD

Christian Myhrberg har utsetts till ny VD för det Kalmarbaserade IT-företaget Meridium AB. Meridiums nuvarande VD och delägare, Mats Lindblom kommer framöver att vara försäljningsansvarig av Microsoft SharePoint-lösningar, som ett led i att på sikt bredda företagets erbjudande.

Christian Myhrberg tillträder som ny VD för Meridium AB den 11 januari 2010. Han kommer närmast från det småländska IT-företaget IST, där han varit VD för företagets Norska kontor och förvärvat flera års erfarenhet av komplex IT-försäljning gentemot offentliga organisationer.

Under de två senaste åren har Meridium haft en stark tillväxt och det har gjorts satsningar inom såväl konsult som marknadssidan. Nu förstärker vi ledningen som ett steg i satsningen att vidga vårt erbjudande till att även omfatta andra plattformar. Verksamhetens huvudfokus kommer dock fortfarande att vara EPiServer, inom vilken det byggts upp en stor kunskapsbredd.

- Meridium är ett spännande företag och jag ser stora möjligheter för företagets utveckling framöver, säger Christian Myhrberg. Jag tror att mina tidigare erfarenheter kan komma väl till pass på företaget och jag ser goda möjligheter till att bredda konsultsidan för att inbegripa fler plattformer. Jag ser också potential i att stärka företagets produktsida genom att hitta ett tydligare fokus, säger Christian Myhrberg.

Mats Lindblom har varit VD för Meridium sedan 2002 och under den tiden har företaget fått ta emot utmärkelse som ”Årets superföretag” samt utmärkelse som ”Gasellföretag”.

- Meridium expanderar på både konsult- och produktsidan. I takt med att vi växer behövs en organisation med tydliga roller och strukturer för att bibehålla en stabilitet där vi har de organisatoriska förutsättningarna att fatta rätt beslut. Vi är glada över att ha lyckats rekrytera Christian. För oss innebär det att vi kan fokusera på fler saker samtidigt, där utvecklingen inom Sharepoint-lösningar är en viktig del, då vi bland annat ser att många befintliga EPiServer-kunder väljer SharePoint-baserade intranät.

För mer information kontakta:
Thomas Carlsson, styrelseordförande, Meridium AB, tel – 0707-783540
Christian Myhrberg, tel - 070-661 11 99
Mats Lindblom, tel – 0739-829220

Meridium är ett IT-konsultföretag som utvecklar, anpassar och säljer affärskritiska IT-stöd till framförallt traditionell industri och offentlig sektor. Utvecklingsuppdragen inkluderar marknadsledande standardprodukter som publiceringsverktygen EPiServer och Microsoft SharePoint. Meridium är partner till både EPiServer och Microsoft samt helhetsleverantör av Microsoftrelaterade produkter och tjänster. Meridium är rankat som ett Gasellföretag av tidningen Dagens Industri och ett av Kalmar läns snabbast växande företag. Läs mer på: www.meridium.se