Meridium lanserar SPAM-protectorn EmailEncoder 2.0

Tisdag den 2 februari lanserar det Kalmar-baserade IT-företaget Meridium version 2.0 av programvaran EmailEncoder. EmailEncoder gör det möjligt att publicera e-postadresser på sin webbsida utan att riskera förekomsten av spam.

Det finns mängder med programvaror som arbetar dygnet runt med att ”sniffa upp” e-postadresser som finns publicerade på webbsidor för att sedan lägga dem i en databas för att kunna använda till massutskick. Den nya versionen av EmailEncoder försvårar spam-robotarnas framfart genom att kryptera de publicerade e-postadresserna så att endast en del av e-posadressen blir synlig för besökaren. Programvaran fungerar med eller utan javascript och erbjuder ett betydligt mer omfattande skydd än sin föregångare. EmailEncoder 2.0 levereras med tre olika skyddselement; Confirm protector, Captcha protector samt Math protector. Då besökaren klickar på den del av e-postadressen som är synlig dyker, den av administratören valda, skyddsdialogrutan upp. När besökaren tagit sig förbi skyddselementet visas hela e-postadressen. Det finns också möjlighet att knyta e-postadressen till ett formulär med ovanstående tre skyddsfunktioner, vilket innebär att adressen aldrig exponeras på webbsidan.

- Anledningen till att spam envisas med att dyka upp i inkorgen är mer uppenbart än de flesta tror - man skyltar ofta med e-postadresser på hemsidan och i takt med att den tekniska utvecklingen går framåt är det troligt att förekomsten av spam kommer att öka snarare än att minska. Med anledning av detta och den feedback vi fått från våra kunder valde vi att investera i en version av EmailEncoder som är rustad för att bemöta spamförekomsten såsom den ser ut i dag, säger Johan Magnusson som är produktchef på Meridium.

EmailEncoder 2.0 tar fasta på effektivitet och enkelhet. Efter en kort installation behöver verken redaktören eller administratören göra något - programvaran sköter sig själv. EmailEncoder 2.0 är också CMS oberoende vilket innebär att det kan installeras på alla .Netbaserade webbplatser.

Meridium är ett IT-konsultföretag som utvecklar, anpassar och säljer affärskritiska IT-stöd till framförallt traditionell industri och offentlig sektor. Utvecklingsuppdragen inkluderar marknadsledande standardprodukter som publiceringsverktygen EPiServer och Microsoft SharePoint. Meridium är partner till både EPiServer och Microsoft samt helhetsleverantör av Microsoftrelaterade produkter och tjänster. Meridium är rankat som ett Gasellföretag av tidningen Dagens Industri och ett av Kalmar läns snabbast växande företag. Läs mer på: www.meridium.se