Metro Mode blir ett ”glossy” magasin – hemdistribuerat och gratis

Den 25 mars lanseras nya Metro Mode som ett gratis modemagasin med mycket höga ambitioner. Därmed sjösätter Metro ytterligare en modeprodukt för att komplettera utbudet i dagliga Metro och på metromode.se.

- Modesegmentet har de senaste åren vuxit sig allt starkare för Metro. När konkurrenterna blöder och lägger ner sina modetidskrifter lägger vi in en extra växel och satsar stort på magasinet Metro Mode. Responsen hos annonsörerna har varit enorm och vi har redan utökat antalet sidor i första numret, säger Linus Paulsson, chefredaktör på Metro.

Magasinet kommer att hålla en hög modegrad, lyfta trender inom mode, styling och skönhet på ett inspirerande och avslappnat sätt. Tidningen bjuder också på intervjuer med aktuella personer, läsvärda reportage samt de senaste tipsen.

- Metro Mode blir läsarens trendkänsliga kompis, som hjälper dig att hitta din stil bland trenderna. Vi har lyckats sätta ihop ett av branschens allra vassaste magasinsteam inom mode, säger Linus Paulsson.

- Med det nya magasinet ökar möjligheterna för våra annonsörer att göra kreativa upplägg och knyta samman de olika modeprodukterna i tidning, magasin och webb. Att effektivt kombinera räckvidd med en mer nischad modemålgrupp, säger Kia Agerhem, marknadsdirektör på Metro.

Magasinet riktar sig till storstadskvinnor i åldern 25 till 39 år och planeras till en början att ges ut fyra gånger under 2013 (mars, maj, september och november).

Magasinet ska postdistribueras direkt hem till läsarna och utvalda företag. En viss del av upplagen kommer att delas ut med hjälp av handutdelare vid utvalda placeringar. En modell med gratis prenumeration kommer att finnas tillgänglig via metromode.se.

Redaktionschef för Metro Mode-magasinet är Jenny Bergquist, tidigare redaktionschef på Chic, numera frilans. AD är Carolin Therstam med lång erfarenhet från modemagasin som DV Mode, Bon, Visage och Styleby.

Redaktionen består också av modechefen Petra Tungården, moderedaktören Caroline Sandström och modeassistenten Joanna Fingal.

För mer information kontakta:

Linus Paulsson, Chefredaktör Metro, linus.paulsson@metro.se, 070-7484850

Kia Agerhem, Marknadsdirektör Metro, kia.agerhem@metro.se, 070-4229981

Katharina Kuylenstierna, Försäljningschef Metro Mode, katharina.kuylenstierna@metro.se, 070-4229951

• modemagasin
  • modetidning
  • joanna fingal
  • caroline therstam
  • jenny bergquist
  • caroline sandström
  • petra tungården
  • magasin
  • skönhet
  • mode
  • bloggar

Metro grundades 1995 och är i dag Sveriges mest lästa dagstidning med ca 1,3 miljoner läsare. Tidningen ges ut i tre editioner i Stockholm/Mälardalen, Göteborg/Västsverige samt Malmö/Skåne.
Inom Metrokoncernen ryms även bland annat utbildningsportalen AllaStudier.se, jobbsökarsajten Metrojobb.se, magasinet MetroMode samt sajt MetroMode.se, studentmagasinet Metro Student Magazine, Metro Bostad Skåne, mm.