Metros Viralgranskaren får tillgång till Facebooks nya verktyg

Metros Viralgranskaren har numera rätten att använda sig av Facebooks nya analysverktyg Crowdtangle, för att bättre kunna analysera vad som faktiskt sprids på sociala medier och vad som blir viralt. Med hjälp av Crowdtangle och andra nya verktyg avser Viralgranskaren ta ännu ett steg till att bli Sveriges definitiva granskare av vad som är sant och falskt på sociala medier.

Under november 2016 köpte Facebook verktyget Crowdtangle, som i fyra år utvecklat verktyg för att låta publicister bättre förstå hur innehåll sprids över nätet. Och under 2017 har Facebook gett medieföretag runt om i världen tillgång till verktyget, som är gratis för Facebooks mediepartners.

Metro är ett av de första mediehusen i Sverige som har tillgång till Crowdtangle. Metros prisbelönta Viralgranskaren, som faktagranskar påståenden som sprids på sociala medier, använder framför allt Crowdtangle för att se vilket innehåll som blir viralt och hur det innehållet sprider sig över flera sociala kanaler.

– Med Crowdtangle får Viralgranskaren ytterligare ett verktyg i vår redan aktiva bevakning av sociala medier. Vi kan skapa listor med Facebooksidor vi vill följa, och granska hur de sprider sitt material. Vi kan också aktivt söka efter vilka Facebooksidor som delat specifika länkar, säger Hugo Ewald, redaktör för Viralgranskaren.

– Vi välkomnar det här kraftfulla verktyget för Viralgranskaren. Det är en viktig journalistisk insats som utförs av våra redaktörer på Viralgranskaren i dessa tider av fake news. Det kommer snart flera nyheter från Metro om hur vi hårdsatsar på en granskande journalistik, säger Staffan Erfors, chefredaktör på Metro.

I Crowdtangle kan Viralgranskaren tydligare se vilka som faktiskt sprider tveksamma påståenden på sociala medier. Bland annat kan Viralgranskaren tydligt se samband där nätverk av stora Facebooksidor publicerar identiskt material samtidigt, för att hitta de riktigt stora källorna till desinformation på sociala medier.

Crowdtangle är ett gratis verktyg för Facebooks mediepartners, och kompletterar de verktyg för journalister som Facebook redan tillhandahåller, däribland Signal och Facebook mentions.

Viralgranskaren är ett projekt som startades 2014 på tidningen Metro. Sedan starten har Viralgranskaren tilldelats Stora journalistpriset i klassen Årets förnyare och utnämnts till Årets folkbildare av föreningen Vetenskap och folkbildning.

• Web media

• viralgranskaren