Iris Förvaltning AB och dess ägare Synskadades Stiftelse väljer Metrolit för att återskapa och uppgradera Aktivitetshuset vid Almåsa Havshotell

Pressmeddelande   •   Sep 16, 2019 11:01 CEST

Almåsas historia börjar på 30-talet när byggmästare Alm bygger en sommarbostad i Stockholms södra vackra skärgård. Knappt två decennier senare köps villan av De blindas förening och växer med tiden men med hemkänslan i behåll. Almåsa blir en fridfull oas för synskadade i en tid där det inte är lätt att hitta sin plats i samhället. 1999 öppnas Almåsa även upp som konferensanläggning med konceptet ”Sinnenas anläggning”. Metrolit har nu fått i uppdrag att återskapa och uppgradera Aktivitetshuset vid Almåsa.

Arbetena inkluderar nybyggnad av pool, nya omklädningsrum, bastu samt gym. Almåsas vattenförsörjning sker genom avsaltning av havsvatten. I Metrolits uppdrag ingår en ny vattenreningsanläggning för det vatten som används som poolvatten.

Byggstart sker i september 2019 och beräknas vara färdigt sensommaren 2020.

Metrolit Byggnads AB har i drygt 30 år framgångsrikt bedrivit om- och tillbyggnadsverksamhet i

Stockholm och Mälardalsområdet. I samverkan med våra kunder tar vi ansvar för idé, planering

och genomförande av projekten för att kunna erbjuda korta totaltider och minimerade verksamhets-

störningar. Vi är 85 anställda, omsatte 503 Mkr 2018 vilket beräknas bli drygt 600 Mkr 2019 med