Pressmeddelande -

Ålandsbanken väljer MFEX − förenklar handel med tredjepartsfonder och utökar fondutbud

− Fördelarna med MFEX är att vi får tillgång till det breda fondutbud som våra kunder efterfrågar, liksom att vi får en enkel och bra inhämtning av volymprovisioner, säger Tony Karlström, Chef Kapitalförvaltning på Ålandsbanken.

MFEX, experter på global automatiserad fonddistribution, utökar sin nordiska expansion genom att teckna avtal med Ålandsbanken. Samarbetet gäller bankens svenska och finska enheter, som nu får en lösning som minskar Ålandsbanken administration och manuella hantering av avtal och order inom fondverksamheten liksom ger tillgång till över 50 000 fonder från 750 fondbolag. Ytterligare fördelar är att Ålandesbanken med MFEX’s ”Rebate Collection” tjänst förenklar, och får en mer heltäckande och transparent beräkning och inhämtning av volymprovisioner.

Ålandsbanken är en liten personlig bank som erbjuder banktjänster, Premium och Private Banking, till privatpersoner och företag. Ålandsbanken grundades på Åland 1919 och har totalt 700 anställda med huvudkontor i Mariehamn.

− Vi är stolta att Ålandsbanken väljer MFEX, som får en oberoende partner med en världsledande automatiserad lösning för fondhandel och världens största fondutbud, säger Oliver Lagerström, vd för MFEX.

Banker och andra distributörer av fonder använder MFEX för att enkelt och kostnadseffektivt handla fonder globalt. Med en enda oberoende motpart blir administrationen och den operativa risken mindre, transaktionskostnaderna lägre och inhämtning av volymprovisioner mer täckande. Via MFEX får man tillgång till världens största fondutbud och fondbolag får enkelt tillgång till fler än 90 distributörer från Europa och Asien.

Om Ålandsbanken

Ålandsbanken grundades på Åland, redan 1919 av dåtida åländska entreprenörer som ville ha en egen, åländsk bank. Namnet var då Ålands Aktiebank och 1942 registrerades den på Helsingforsbörsen och första kontoret i Finland öppnades 1980. Ålandsbanken expanderade 2007 och köpte då Kaupthing bank i Sverige.Ålandsbanken är en liten personlig bank som erbjuder banktjänster, Premium och Private Banking till privatpersoner och företag. Ålandsbanken har 700 anställda, 9 kontor på Åland, Finland och Sverige.

• mfex
  • fondhandel
  • volymprovisioner
  • tredjepartsfonder
  • oliver lagerström
  • ålandsbanken

Om MFEX
MFEX, oberoende experter på global fonddistribution, erbjuder en komplett lösning för fondhandel, volymprovisioner och fondinformation. Banker och andra distributörer av fonder använder MFEX för att enkelt och kostnadseffektivt handla fonder globalt. Via MFEX får man tillgång till världens största fondutbud med handel och fondinformation från de mer än 750 fondbolag och 50 000 fonder som MFEX samarbetar med. MFEX sköter även hantering av volymprovisioner med full transparens för både distributör och fondbolag. KBC Bank, Société Générale, Keytrade Bank, Handelsbanken, Nordea, Carnegie, Pictet, Danske Bank, Citibank, Groupe Edmond de Rothschild och Bank of Singapore är några av MFEX kunder. MFEX huvudkontor ligger i Stockholm och har även kontor i Paris, Umeå och Singapore.

Oliver Lagerström

Presskontakt CEO 08-559 03 680