Skandiabanken ASA förenklar och utökar sin fondhandel genom svenskbaserade MFEX

MFEX expansion utanför Sverige fortsätter. Det senaste avtalet är med norska Skandiabanken ASA där bankens handel i alla fonder kommer gå via MFEX tjänster. Den nya lösningen ersätter bankens befintliga och är fullt operativ från och med oktober.

MFEX, experter på global automatiserad fonddistribution, kommer från och med nu hantera Skandiabanken ASAs fondhandel och volymprovisioner för alla fonder.

− Med MFEX har vi en partner med lång erfarenhet av fondhandel och med den tekniska lösning vi behöver för att erbjuda våra kunder en effektiv tjänst med ett brett fondutbud, säger Ole Larsen, Produktägare Fond och Aktier för Skandiabanken ASA.

Skandiabanken ASA är den första renodlade internetbanken i Norge och har 14 år i rad utsetts till banken med de mest nöjda kunderna av Kundnöjdhetsbarometern. Skandiabanken ASA bedriver fond- och aktiehandel samt in- och utlåning.

MFEX erbjuder en komplett lösning för fondhandel, volymprovisioner och fondinformation, en lösning som nu ger Skandiabanken ASA en ökad automation och minskad administration som exempelvis mindre manuell hantering, färre avtal, färre motparter och enklare att utöka sitt utbud av fonder. Transaktionskostnaderna och den operativa risken för Skandiabanken ASA minskar, och man får tillgång till över 50 000 fonder från mer än 650 fondbolag liksom snabb och kvalitativ tillgång till nya fondbolag och fonder.

− Vi är glada över förtroendet från Skandiabanken ASA, som kommer att arbeta med en oberoende och transparent partner med en teknisk plattform i världsklass, säger Oliver Lagerström, vd för MFEX.

Banker och andra distributörer av fonder använder MFEX för att enkelt och kostnadseffektivt handla fonder globalt. Med en enda oberoende motpart blir administrationen och den operativa risken mindre, transaktionskostnaderna lägre och inhämtning av volymprovisioner mer täckande. Via MFEX får man tillgång till världens största fondutbud och fondbolag får enkelt tillgång till fler än 75 distributörer från Europa, Asien, Afrika, Sydamerika och Mellanöstern.

För mer information:
Oliver Lagerström, VD MFEX
Oliver.lagerstrom@mfex.com

Om Skandiabanken ASA
Skandia grundades 1855 och är ett av Sveriges första försäkringsbolag och var först med att erbjuda livförsäkring. Skandiabanken AB ägs av Skandia och är en internetbaserad bank med ett kundkontor i Stockholm. År 2000 grundades Skandiabanken ASA och var den första internetbaserade banken i Norge. Skandiabanken ASA har ca 380 000 kunder och erbjuder in- och utlåning, handel i fonder, aktier samt finansiell rådgivning.

• skandiabanken asa
  • oliver lagerström
  • mfex
  • fondinformation
  • fondhandel
  • fonder

Om MFEX
MFEX, experter på global fonddistribution, erbjuder en komplett lösning för fondhandel, volymprovisioner och fondinformation. Banker och andra distributörer av fonder använder MFEX för att enkelt och kostnadseffektivt handla fonder globalt. Via MFEX får man tillgång till världens största fondutbud med handel och fondinformation från de mer än 650 fondbolag och 50 000 fonder som MFEX sammarbetar med. MFEX sköter även hantering av volymprovisioner med full transparens för både distributör och fondbolag. Keytrade/Crédit Agricole, Handelsbanken, Nordea, Carnegie, Pictet, Danske Bank, Citibank och Bank of Singapore är några av MFEX kunder. MFEX har 70 medarbetare med huvudkontor i Stockholm samt kontor i Paris, Umeå, Geneve och Singapore.

Oliver Lagerström

Presskontakt CEO 08-559 03 680