Hittar dina kunder dig på nätet?

Har du kontrollerat vad som händer när kunderna söker efter dina produkter/tjänster på nätet utan att veta vad du heter? Hur hittar de dig? Har du ställt dig frågan hur du skall gå tillväga för att skapa mer trafik på din webbsida och hur du definierar din målgrupp? Du behöver en strategi för att nå dina mål.

Det kanske är dags att testa din internetnärvaro

Om du googlar ditt företag, kommer du långt upp på Googles första sida? Antag att man inte vet att just ditt företag finns. Vad kan man då söka på för att hitta just dig via en sökmotor?

För att kunna påverka så krävs det att du är närvarande

När de väl hittar dig så behöver all din information vara intressant, inte bara den på din hemsida. Kunderna tar idag reda på information om dig i större utsträckning än förr. Dessutom sker det ofta i dialogform på sociala medier utan din medverkan och kanske utanför din kontroll.

Tekniska lösningar och standarder för hemsidor har förbättrats i rasande takt, och en ny generation hemsidor växer fram. Nya sökmotorer har drivit fram att färre idag bygger hemsidor, istället använder de standardiserade program som finns. Följer du riktlinjerna för sökoptimering som ges ut på sökmotorernas sidor? Om inte så är du inte ens med på banan. Det första kravet för att synas är att du har en bra standardiserad teknisk lösning på din hemsida.

Vad skrivs idag om ditt företag på nätet? Får du referenser ifrån andra sidor? Diskuteras ditt företag på forum? Är det någon som bloggar om ditt företag? Alla dessa aktiviteter bidrar till att öka ditt företags poäng när sökmotorer räknar ut hur relevant ditt företags namn är till ett sökt ämne.

Kundernas mediavanor har ändrats

De senaste åren har det skett en stor förändring i medielandskapet och vi ser en allt tydligare tendens på att digitala- och sociala medier blir allt viktigare kanaler i företags PR- och marknadsmix, säger Dan Belleus, Business Development Manager på Mynewsdesk. ”En undersökning vi genomförde tidigare i år visar att 45 % av den svenska journalistkåren använder Twitter och andra sociala medier för att leta nyhetstips. Samtidigt har sökmotoroptimering blivit allt viktigare och alternativa marknadsföringssätt som sponsrade länkar via sökmotorer är oerhört användbart för att skapa en bra bild av företaget och nå nya kunder och intressenter”.

Det finns en rad olika anledningar till att företag figurerar på internet idag! Finns det någon medveten strategi bakom ditt företags agerande på nätet? Vill du visa kontaktinformation så att dina kunder hittar dig, vill du öka din försäljning eller vill du kanske meddela ett budskap?

Det som låter så enkelt, är det svåra. Har du i din profil på nätet lyckats att tänka på helheten så att det är förenligt med övrig strategi för ditt företag? Det gäller att kunna backa tillbaka och se möjligheterna, men samtidigt enbart lägga resurser på de spår som faktiskt ger effekt - anledningen för att just ni presenterar er själva på internet.

Om några år så kommer mobilsurfandet att överstiga PC-surfandet

Det nya är att allt fler använder en smartphone eller läsplatta för nätsurfing. Göteborgs Posten och IKEA är aktuella exempel på företag som har anpassat sina hemsidor för iPad. Det vanligaste felet är att företag inte själva tittat på sin sida i mobilen. Sök ditt företag via en smartphone eller en iPad, hur ser det ut?

Vi har nu passerat "vänta och se"-gränsen

Det finns ett stor förväntan från användaren att webbplatsen skall fungera i mobilen säger Per Henriksson, partner och VD på Fourstream. ”Och då pratar vi inte om en förkrympt PC hemsida som någon webbplattform autogenererar. Det handlar om kanalanpassat innehåll med navigation, design som tar tillvara mobilens styrka såsom positionsbestämda tjänster, mobila betalningar och video i mobilen.

Mobilen är personlig det innebär också att du kan komma mycket närmare kunden än med någon annan kanal. Ändå är det bara 21% av Google´s största annonsörer som har valt att bli mobil anpassade ännu. Vår erfarenhet är att siffran för små och medelstora företag i Sverige är ännu lägre. Det gör att ett mindre företag kan snabbt bygga företroende hos kunder men även i mobila google sökningar som nu är mer än 15% av alla sökningar. Kostnaden för att göra ett första, lärande steg är sällan den stora tröskeln. Det handlar om att prioritera och integrera mobilen i hela sitt kommunikationstänk. Klarar man det så har man framtidssäkrat sitt företag och sitt eget jobb.”

Med enkla justeringar, en väl definierad målgrupp och med en bra digital-strategi i ryggen kommer du långt.

Framtidens utmaning kommer handla om hur företag erhåller hög sökoptimering, dvs om du kommer bland de fem första på sökmotorernas lista. Samt hur de lyckas framhålla en helhetsbild på internet. För att nå längre än att vara en anonym webbsida som försvinner i mängden av information på internet, så krävs det att ditt företag syns i fler vinklar än en ordinär startsida. Mycket kan du göra själv för att skapa trafik och även en mängd justeringar för att öka optimeringen men du bör inte göra något innan du vet vem du vänder dig till och har en långsiktig framarbetade plan om hur du skall göra det!

Malin Friis-Liby

• Företagsinformation

• mfl consulting
  • sökmotoroptimering
  • fourstream
  • mediavanor
  • mobilsurf
  • digital-strategi

• Stockholm

Malin Friis-Liby är konsult inom strategisk kompetensutveckling och verksamhetsutveckling i det egna bolaget MFL Consulting HB, Göteborg. Malin är även verksam som professionell styrelseledamot.

2010 startade Malin Friis-Liby egen konsultverksamhet främst riktad mot mindre och medelstora bolag. Affärsidén innefattar rådgivning och genomförande i frågor som rör kompetensutveckling, strategisk verksamhetsutveckling och affärsutveckling.

www.mflconsulting.se

Malin Friis-Liby