”Även de drabbade måste få hjälp”

– Den som kör rattfull får massor av hjälp från samhället efter olyckan. Men den som drabbas av brottet får ingenting – bara en förlamande sorg resten av livet. Nu vill vi göra något för dessa människor, säger Pernilla Morrone, projektchef på MHF.

I nya numret av tidningen Motorföraren berättar Pernilla Morrone att MHF nu ska erbjuda kurser i sorgbearbetning för den som drabbats av rattfylleri.

– Kursen i sorgbearbetning har noga utvärderats och kommer att innebära en viktig hjälp att gå vidare i livet efter en olycka, säger Pernilla Morrone.

Under Trafiknykterhetens Dag, som genomförs på minst 100 platser över hela Sverige den 29 september, kommer pengar att samlas in för att subventionera sorgbearbetningskurser för rattfylleridrabbade.

– Trafiknykterhetens Dag är något av det bästa vi gör just nu eftersom dagen enar Sverige i en fråga som alla är berörda av och överens om, framhåller Pernilla Morrone.

– Temat för årets satsning är ”Jag vill inte förlora vänner och familj. Kör inte full”. Det är samma tema som vi har för vår framgångsrika facebooksida, med mer än 200 000 medlemmar.

Årets upplaga av Trafiknykterhetens Dag blir större och mer omfattande än någonsin. På minst 100 platser i Sverige kommer det att hållas manifestationer som lyfter fram riskerna med rattfylleri. Dessutom har den kände konstnären David Feucht målat en tavla på temat saknad, som kommer att auktioneras ut. Ett nytt pris, ”Årets Trafikhjälte” kommer också att delas ut av formgivaren Michaela de la Cour på Strand hotell i Stockholm.

För mer information:
Arne Winerdal, Motorföraren. Tel 070-838 93 01, arne.winerdal@mhf.se. Läs hela reportaget om anhörigstöd på www.motorforaren.se