Båten farligare än bilen i midsommar

Risken att dö i en drunkningsolycka i midsommar är mångdubbelt högre än att dö i en trafikolycka.
– Eftersom hälften av alla som drunknar har alkohol i blodet så gäller det att vara nykter när man sätter sig i fritidsbåten, säger MHFs Arne Winerdal.

Risken att drunkna i sommar är 200 gånger högre än att dö i en trafikolycka, framhåller CAN (Centralförbundet för Alkohol- och Narkotikaupplysning) och hänvisar till ny forskning som tagits fram i Australien.

I Sverige drunknar cirka 100 personer varje år. Ofta är alkohol med i bilden när olyckan sker. Den typiska drunkningsolyckan inträffar när en medelålders man åker båt med alkohol i kroppen och ofrivilligt hamnar i vattnet:

– Många kanske tror att den hetsiga midsommartrafiken är den största risk man utsätter sig för de närmaste dagarna. Men det är när man kopplar av och ger sig ut på sjön med alkohol i kroppen som risken att dö plötsligt mångdubblas, konstaterar Arne Winerdal från MHF.

Sedan fyra år tillbaka gäller samma promillegräns på sjön som i trafiken – 0,2 promille. Lagen har fått utstå hård kritik från en del båtorganisationer, men i Sveriges riksdag finns bred enighet från alla partier om att lagen behövs.

– För de flesta svenskar är det självklart att inte köra bil med alkohol i kroppen. Det borde vara lika självklart att avstå båtturen på midsommarnatten om man druckit alkohol under kvällen, säger Arne Winerdal. – Underskatta inte mindre sjöar. De flesta bad- och båtolyckor inträffar i mindre sjöar och vattendrag.

Vid sjöfylleri är det inte bara den som framför fartyget som kan ställas till ansvar. Även den som har andra uppgifter på båten kan göra sig skyldig till brott. På en fritidsbåt kan det till exempel vara den person som navigerar.

Enligt Svenska Livräddningssällskapets statistik sker de flesta drunkningsolyckorna i Sverige under juli och augusti, och omkring 70 procent av offren är män.

• midsommar
  • sjöfylleri

MHF arbetar för att ingen ska dö av rattfylleri. Man har ca 30 000 medlemmar uppdelade i sju regioner och ca 270 lokalavdelningar. MHF tillhör en av de mest aktiva trafiksäkerhetsorganisationerna i landet.