Dramatisk nedgång av döda rattfyllerister - "stor framgång för MHF"

Det har skett en dramatisk minskning av antalet dödade, rattfulla förare i Sverige de senaste tio åren. 2003 dog över 80 rattfulla bilförare. Förra året var siffran nere under 30.

– Det är en fantastisk framgång för alla som kämpar för en helnykter trafik, säger MHFs Arne Winerdal.

När MHF samlas till förbundsårsmöte i Göteborg den 13-14 oktober presenteras de nya siffrorna från Trafikverket för de församlade delegaterna från hela Sverige.

– Denna stora nedgång med två tredjedelar i antalet döda rattfyllerister visar att vår opinionsbildning verkligen har gett resultat. Idag finns det ingen som skryter med att man kört rattfull hem från festen. Hela svenska folket står bakom oss i kampen för helnykterhet bakom ratten, säger Arne Winerdal.

MHF, som arbetar på många olika fronter, har medverkat till att många bilar idag utrustas med alkolås. Målet är att alla nya bilar ska förses med den här tekniken.

– En stor nyhet som vi nu lanserar är att använda så kallade alkobommar. På försök kommer vi att montera upp en sådan anläggning vid ett av Sveriges större färjelägen så att bilar som rullar av inte kan köra vidare med mindre än att chauffören är helt nykter.

MHFs mål är att alla bilister som kör av en färja på svensk botten ska köra igenom en alkobom. På några sekunder kontrolleras föraren genom att puffa i en tratt. Är promillegränsen under 0.2 öppnas en bom och bilföraren kan åka vidare utan att ha blivit fördröjd i mer än några sekunder.

– Det tar inte längre tid än att checka ut från ett parkeringshus. Polisens slumpvisa kontroller visar att rattfylleri är vanligare bland bilister som kör av en färja jämfört med den reguljära trafiken.

– För MHF gäller nollvisionen också för rattfylleri. Vi är inte nöjda förrän rattfylleriet är helt utraderat, säger Arne Winerdal.

För ytterligare information:
Helena Gottberg, kommunikationschef MHF. Tel 0765-48 97 20
Arne Winerdal, vd MHF. Tel. 070-838 93 01

• rattfylleri
  • göran sydhage

MHF, Motorförarnas Helnykterhetsförbund, är en trafiksäkerhetsorganisation med trafiknykterheten som sin hjärtefråga. Vi har ca 30 000 medlemmar uppdelade i sju regioner och ca 275 lokalavdelningar. MHF tillhör en av de mest aktiva trafiksäkerhetsorganisationerna i landet.