MHF-AIK 1-0

70 000 medlemmar på 3 veckor gör den MHF-sponsrade facebook-sidan ”Jag vill inte förlora vänner och familj_kör inte full” till Sveriges snabbast växande och större än AIK:s facebook-fan page.
– Det känns fantastiskt att engagemanget för att minska rattfylleriet är så stort och utbrett över hela landet, säger Lisa Possne Frisell, kreativ ledare på MHF och initiativtagare till sidan.

Den 3 oktober startades sidan ”Jag vill inte förlora familj och vänner – kör inte full”. Redan efter ett par dagar insåg man att något stort höll på att hända. Sidan fick en viral spridning och växte allt mer.

Sidan startades av webbyrån 7Billion på uppdrag av MHF Motorförarnas Helnykterhetsförbund.
– Sidan är helt klart den snabbast växande facebook-sidan just nu och på länge i Sverige. Jag har aldrig sett något liknande, säger Ola Mattisson, expert på sociala medier och vd på 7Billion.

MHF-sidan har genererat ett stort antal inlägg som berör säker trafik. Det kommer in inlägg från personer som förlorat anhöriga på grund av rattfulla förare, bekännelser från de som själva kört onyktra och ångrar sig och livliga diskussioner om alkolås, reflexer och bilbälten dyker också upp. Många har spridit sidan av omsorg om sina vänner och uppmanar dem att vara försiktiga i trafiken och att inte åka med någon rattfull eller att låta bilen stå efter festen.

– Det finaste med sidan är att den blivit en mötesplats och ett forum för människor. Här diskuteras allt mellan himmel och jord och även om det finns ett allvar i sidans budskap så får vi in massa kreativa lösningar på hur man förhindrar olyckor hela tiden, menar Lisa.

För den anrika organisationen MHF, grundad 1926, är sociala medier något nytt.
– Vi har jobbat med trafiksäkerhet i snart 85 år. Vårt mål nu är Nollvisionens: 99,9% nykter trafik år 2020. Det här gensvaret från allmänheten gör att vi tror att det är fullt möjligt att nå, säger Lisa Possne Frisell.

Utmaningen nu är att hålla sidan levande och att erbjuda medlemmarna mervärde.
– Vi har planer på att använda engagemanget hos medlemmarna till att verkligen åstadkomma en säkrare trafik. Några överraskningar i form av innovativa webbtjänster kommer att erbjudas medlemmarna. Alla är välkomna att titta in på vår sida, även AIK:are, skrattar Lisa.

Mer information: Lisa Possne Frisell, kreativ ledare MHF. Tel 0765-48 97 23, lisa.possne@mhf.se

Jag vill inte förlora vänner och familj - kör inte full på Facebook
MHF, Motorförarnas Helnykterhetsförbund, är en trafiksäkerhetsorganisation med trafiknykterheten som sin hjärtefråga. Vi har ca 32 000 medlemmar uppdelade i sju regioner och ca 285 lokalavdelningar. MHF tillhör en av de mest aktiva trafiksäkerhetsorganisationerna i landet.