MHF på plats i semestertrafiken: "Nu måste vi stoppa dödsolyckorna"

397 personer dog i trafiken i Sverige förra året.

- Det är alldeles för många - nu måste vi hjälpas åt för att göra trafiken säkrare, säger Tommy Nilsson i Motorförarnas Helnykterhetsförbund.

Just nu är det högtryck i semestertrafiken och många är ute och kör långa sträckor på väg till och från sina resmål.
- Det är viktigt att ta paus ofta under långresorna. Uppåt var tredje olycka beror sannolikt på trötta förare, säger Tommy Nilsson, MHF.

397 personer dog och 3 657 skadades svårt i Sverigetrafiken under 2008. MHF är fast beslutna om att dessa siffror måste ner. Därför finns de under kommande helg på 67 rastplatser över hela landet - från Smygehamn i söder till Keräsjoki i norr - och informerar om trafiksäkerhet. Cirka 550 MHF:are ställer upp gratis i kampanjen "Ta Paus". Man hoppas möta många semestertrafikanter och få bjuda på fika medan man pratar trafiksäkerhet.
- Vi vill få bilisterna att tänka till och påminna dem om hur viktigt det är att vara en vaken, nykter förare som följer trafikreglerna, säger Tommy som samordnar Ta Paus-kampanjen.

Sedan förra året har nya hastighetsgränser börjat införas i landet. De nya hastighetsgränserna är direkt anpassade till vägens säkerhet. Om alla trafikanter respekterar hastighetsgränserna kan nära 150 liv räddas varje år. Samtidigt gör man en insats för miljön.

I en undersökning gjord av försäkringsbolaget If uppger 46 procent av bilförarna att de kör för fort minst hälften av gångerna bakom ratten. De som bryter mot hastighetsbegränsningarna mest av alla, enligt dem själva, är stockholmarna med 59 procent.
- Du kanske inte tror att det spelar så stor roll om du ligger något över hastighetsgränsen, men din hastighet bidrar till att öka det allmänna trafiktempot, miljön påverkas och risken för olyckor ökar. Så ge ditt bidrag till en säkrare trafik genom att hålla hastigheten, säger Tommy.

För mer information kontakta:
Tommy Nilsson, regional samordnare Ta Paus. Tel. 070-515 99 00

Bilder/filer finns för nedladdning:
Se bifogad fil för lista över samtliga rastplatser som är bemannade i Ta Paus-kampanjen.

____________________________________________________________
MHF, Motorförarnas Helnykterhetsförbund, är en trafiksäkerhetsorganisation med trafiknykterheten som sin hjärtefråga. Vi har ca 32 000 medlemmar uppdelade i sju regioner och ca 285 lokalavdelningar. MHF tillhör en av de mest aktiva trafiksäkerhetsorganisationerna i landet.

www.mhf.se Tel. 08-555 765 55 info@mhf.se