Privatägd diesel ger plus i plånboken

Det lönar sig att köpa en ny dieselbil också för privatpersoner, som kör måttliga 1 500 mil om året. Det visar tidningen Motorförarens analys av Sveriges fem mest sålda bilar. Förutom de rent ekonomiska fördelarna ger dieselbilarna stora miljövinster. Koldioxidutsläppen minskar med flera ton per bil.

Motorförarens kalkyl bygger på fem års bilinnehav med en total körsträcka på 7 500 mil. Audi-ägare, går 13 629 kr plus på fem år i jämförelse med motsvarande bensinmodell. Även Volvo V50 visar rejält plus - 12 464 kr. Volkswagen Golf visar ett mer blygsamt plus på 3 995 kr. Kalkylen dras ned av det höga inköpspriset för dieselbilen. Golf-dieseln kostar 33 000 kr mer än bensinmodellen.

Storsäljarna Volvo V70 och Saab 9-3 går nästan jämnt upp i jämförelse mellan bensin och diesel. Volvon ger +2 457 kr över fem år medan Saaben bara ger ett överskott på 748 kr.

Den största vinsten med dieseln gäller miljön. Samtliga dieselbilar sparar in flera ton koldioxid under fem års privatkörning. Största miljövinsten gör Volvoägarna. V50 diesel sparar hela 3 825 kg CO2 jämfört med motsvarande bensinmodell; V70 hamnar på 3 675 kg. För VW Golf är miljövinsten nästan lika stor: 3 525 kg koldioxid. Audi A4 och Saab 9-3 ligger på 2 250 kg respektive 2 700 kg CO2.

Så här har vi räknat:
Bränsleförbrukningen gäller blandad körning. Bilens nypris gäller grundmodell utan extra utrustning.

Bilens värde efter 5 år är ett genomsnitt av www.blocket.se (mars -09) och Motorbranschens Riksförbunds prislista (mars -09). För att beräkna värdeminskningen under fem års innehav har vi jämfört 2004 års modell med 2009. Jämförelsen för Saabs del gäller 2004 års 9-3 sportsedan, eftersom sportcombi då inte hade lanserats på marknaden.

Beräkningarna bygger på nuvarande regler. Regeringens nya klimatproposition innebär att höjning av dieselskatten på 40 öre fram till 2013 samt borttagning av fordonsskatten under de fem första åren för bilar som släpper ut högst 120 gram koldioxid.

Hela reportaget finns på www.mhf.se. Klicka på "Motorföraren nummer 3" och gå till sidan 12-14.

För mer information kontakta:
Arne Winerdal, Motorföraren. Tel 0708-38 93 01. arne.winerdal@mhf.se

____________________________________________________________
MHF, Motorförarnas Helnykterhetsförbund, är en trafiksäkerhetsorganisation med trafiknykterheten som sin hjärtefråga. Vi har ca 32 000 medlemmar uppdelade i sju regioner och ca 285 lokalavdelningar. MHF tillhör en av de mest aktiva trafiksäkerhetsorganisationerna i landet.

www.mhf.se Tel. 08-555 765 55 info@mhf.se