Skruvad mätare häver bilköp

• En manipulerad vägmätare ger dig rätt att häva bilköpet.
  • Saknar bilen utlovad servicebok ska bilfirman betala tillbaka minst 2000 kr.

I nya numret av tidningen Motorföraren redovisas ett par aktuella fall från Allmänna reklamationsnämnden(ARN), som visar att kunden fått rätt i flera viktiga principfall.

Daniel Stenberg i Norrköping köpte en elva år gammal Volvo V70 med 7200 mil på mätaren. Men mätaren var skruvad - redan 2002 hade bilen gått över 10 000 mil. I sin anmälan krävde Daniel att köpet skulle hävas eller att han skulle få 20 000 kronor tillbaka från bilfirman. Reklamationsnämnden säger att den skruvade vägmätaren är ett stort fel, som ger köparen rätt att få pengarna tillbaka. Daniel Stenberg har rätt till återbetalning på 90 000 kronor plus ränta. TB Bil AB , som sålde Volvon, låter köpet återgå och betalar tillbaka 90 000 kr till Daniel Stenberg.

Carolina Larsson i Borås fick köpa en Volvo S40 2000 års modell för 72 000 kr. Säljaren lovade att det skulle finnas en komplett servicebok som följde med bilen. Men det tog ett helt år efter leveransen innan bilfirman lyckades få fram en servicebok till Carolinas bil. Men det var inte den ursprungliga serviceboken utan en helt ny, där servicetillfällena hade återskapats i efterhand och noteras i boken. ARN konstaterar att bilfirman utlovat en servicebok som inte fanns. Den återskapade serviceboken är inte komplett. Därför bör Carolina Larsson få 2000 kr tillbaka (hon hade själv begärt 10 000 kr). Toveks Bil AB, som sålde bilen, har beslutat att betala tillbaka 2000 kr till Carolina Larsson i Borås.

Ytterligare fall från reklamationsnämnden presenteras på www.mhf.se. Klicka på "Motorföraren" nummer 3, 2009.

För mer information kontakta:
Arne Winerdal, Motorföraren. Tel 0708-38 93 01. arne.winerdal@mhf.se

___________________________________________________________________
MHF, Motorförarnas Helnykterhetsförbund, är en trafiksäkerhetsorganisation med trafiknykterheten som sin hjärtefråga. Vi har ca 32 000 medlemmar uppdelade i sju regioner och ca 285 lokalavdelningar. MHF tillhör en av de mest aktiva trafiksäkerhetsorganisationerna i landet.

www.mhf.se Tel. 08-555 765 55 info@mhf.se