"Vad gör jag om Kalles pappa luktar sprit?"

- Hur bär jag mig åt om Kalles pappa luktar sprit när han ska skjutsa oss till innebandymatchen?
Den sortens frågor konfronteras sjuåringar med i "Protecting Me Protecting You" - ett skolmaterial som ska hjälpa lågstadieelever att skydda sig mot faror som dyker upp redan i tidig ålder.

I nya numret av tidningen Motorföraren finns ett reportage från Lindöskolan i Kalmar, som nu testar det nya undervisningsmaterialet tillsammans med sina lärare.

- Huvudmålet är att hjälpa eleverna att skydda hjärnan mot en massa saker som kan förstöra den. Det kan gälla mat, mediciner och alkohol men också att använda hjälm när man cyklar eller bälten och krockkuddar i bilen, säger Lars Lewerth som ligger bakom satsningen på "Protecting Me Protecting You" i Sverige.

- Jag hittade materialet i USA för några år sedan. Det har tagits fram av MADD (Mothers Against Drunk Driving), som är en av USAs största folkrörelser. Istället för att bara bearbeta rattfyllerister har MADD nu gått in i förebyggande arbete i de lägsta klasserna i skolan.

Det yttersta målet är att skjuta upp elevernas alkoholdebut. Många börjar dricka redan på högstadiet i nedre tonåren.
- Jag tycker det är viktigt att man tar tag i frågorna om trafiksäkerhet och skapar en förståelse hos barnen att göra kloka val i livet, säger Linda Fransson vid Lindöskolan i Kalmar.
- Det här är egentligen inget alkoholprogram. Det är i första hand ett program om hur man skyddar sig så att inte hjärnan skadas.

- Min förhoppning är att det ska bli en nationell satsning över hela Sverige med det nya undervisningsmaterialet som bas, säger Lars Lewerth, som också är ordförande i MADD Sweden.

MADD etablerades i Sverige 2002 som ett stöd för alla som på nära håll drabbas av rattfylleridöden. MADDs medlemmar håller regelbundet föredrag i skolor och andra sammanhang för att berätta om hur hårt alkohol bakom ratten slår för den familj som drabbas. Skolprojektet "Protecting Me - Protecting You" är MADDs största satsning hittills i Sverige. Socialstyrelsen har hittills satsat över en miljon kronor på projektet.

För mer information kontakta:
Arne Winerdal, chefredaktör Motorföraren. Tel 070-838 93 01, arne.winerdal@mhf.se

Bilder/filer finns för nedladdning:
Artikel som pdf ur Motorföraren 8/09

___________________________________________________________________
MHF, Motorförarnas Helnykterhetsförbund, är en trafiksäkerhetsorganisation med trafiknykterheten som sin hjärtefråga. Vi har ca 32 000 medlemmar uppdelade i sju regioner och ca 285 lokalavdelningar. MHF tillhör en av de mest aktiva trafiksäkerhetsorganisationerna i landet.

www.mhf.se Tel. 08-555 765 55 info@mhf.se