Årets finalister i Kultur på väg - Motorhistoriska Dagen 6 juni

På Sveriges Nationaldag är det åter dags för Motorhistoriska Dagen och arrangörstävlingen Kultur på väg. Runt om i hela Sverige arrangeras över hundra evenemang med historiska fordon. Den 6 juni kommer tävlingsjuryn att besöka fem av dessa och får ta del av fantastiska fordonsutställningar, traktorparad, ett rally i norr, motorcykelfirande med kändisbesök och stor Saabfestival. Vinnande evenemang utses till årets Kultur på väg.

Lördagen den 6 juni, på Sveriges Nationaldag, firas åter Motorhistoriska Dagen. Runt om i landet kommer ovanligt många historiska fordon att synas på vägarna i samband med alla evenemang. Fem av dessa är finalister i årets Kultur på väg-tävling.

För att synliggöra kulturarvet bjuder Motorhistoriska Riksförbundet årligen in anslutna klubbar, andra föreningar, kommersiella arrangörer, museer med flera att fira genom att arrangera exempelvis träffar, utflykter eller utställningar med historiska fordon. På så sätt skapas en manifestation för det fordonshistoriska kulturarvet.

– Våra 175 klubbar, bestående av över 96 000 medlemmar, står för mycket av nationaldagens extra glans genom att hålla ett rikstäckande öppet hus till det rullande museum som drivs året om helt utan statliga och kommunala bidrag, säger Jan Tägt, generalsekreterare för Motorhistoriska Riksförbundet. Passa på att njuta av både vårt kulturhistoriska arv och vår svenska, internationellt erkänt skickliga, hantverkstradition som dessa entusiaster håller vid liv!

Ett hundratal evenemang väntas arrangeras runt om i landet, varav de flesta hittas på www.mhrf.se/6juni där du även kan läsa mer om Motorhistoriska Dagen och tävlingen Kultur på väg.

Tävlingen Kultur på väg arrangeras av Motorhistoriska Riksförbundet och tidningen Nostalgia Magazine som utser bästa evenemang under Motorhistoriska Dagen.

Årets fem finalister

Saab Bilmuseum tillsammans med Svenska Saabklubben, Klubb Saab Turbo och Club Sonett Sweden samt Trollhättans stad, Saab Parts och ANA Begagnade delar
Saabfestivalen 2015

Festligheter i dagarna tre, 5-7 juni. Fredag och söndag är det aktiviteter kring bilmuseet i Trollhättan med bland annat föreläsningar, utställningar och bildelsmarknad. På lördagen får man möjlighet att testa sin Saab på Kinnekulle Ring.

saabcarmuseum.se/event/saab-festival-2015/
Kontakt: Saab Bilmuseum, 0520-289 440

Jemtlands Veteranbilklubb
Storsjörallyt

Klubben firar 45 årsjubileum med Storsjörallyt som startar vid nationaldagsfirandet i Hackås kl 14 och leder till ett mål som är ovanligt laddat med teknikaliteter. Fyra klasser: Dam, personbil, tungt fordon och motorcykel. Flera priser delas ut, bland annat till den som lyckas fotografera Storsjöodjuret.

www.jvbk.se/?tribe_events=storsjorallyt
Kontakt: Arne Nilsson, 0707-481130

MCHK Mälardalen – Gyllene Hjulet
Motorcykelhistoriska Klubbens sektion firar Motorhistoriska Dagen på sitt mc-museum Gyllene Hjulet i Surahammar. Bröderna Don och Derek Rickman hedrar museets tema Rickman Metisse med ett besök. Alla som har en Rickman-motorcykel välkomnas att ta den till Surahammar och få den signerad.

www.mcmuseum.se
Kontakt: Tord Ahlqvist, 070-6935879

Harlösa Byalag tillsammans med lokala aktörer
Harlösadagen

Stort nationaldagsfirande kl 11-16 med många inslag av historiska fordon, bland annat tema Mini och stor traktorparad. Dessutom uppträdande av Hasse ”Kvinnaböske” Andersson och tal av landshövding Margareta Pålsson.

www.harlosa.nu
Kontakt: Caj Lindblom, 0705-172355

Jörgen Widén i samarbete med Aneby Folkets Park
Motorns Dag

Kl. 10 - 14 kan man uppleva historiska bilar, motorcyklar, mopeder, traktorer, lastbilar och tändkulemotorer i Folkets park i Aneby. Entréavgiften skänks till Barncancerfonden.

www.anebyfolketspark.se
Kontakt: Jörgen Widén, 070-5138039