Årets finalister i Kultur på väg – Motorhistoriska Dagen 6 juni

Den 6 juni, på Sveriges nationaldag, firas traditionsenligt Motorhistoriska Dagen – Sveriges bidrag till World Motoring Heritage Year! Runt om i hela Sverige arrangeras närmare hundra evenemang med historiska fordon. Fem av dessa motorhistoriska folkfester har möjlighet att vinna arrangörstävlingen Kultur på väg. Juryn är redo att bege sig ut i landet, närmare bestämt till Sundsvall, Löderup, Koppom, Boden och Löddeköpinge.

Måndagen den 6 juni, på Sveriges nationaldag, firas åter Motorhistoriska Dagen. Runt om i landet kommer ovanligt många historiska fordon att synas på vägarna i samband med alla evenemang. Fem av evenemangen är finalister i årets arrangörstävling Kultur på väg.

För att synliggöra kulturarvet bjuder Motorhistoriska Riksförbundet årligen in anslutna klubbar, andra föreningar, kommersiella arrangörer, museer med flera att fira genom att arrangera exempelvis träffar, utflykter eller utställningar med historiska fordon. På så sätt skapas en manifestation för det fordonshistoriska kulturarvet.
– Våra 176 klubbar, bestående av 97 000 medlemmar, står för mycket av nationaldagens extra glans genom att hålla ett rikstäckande öppet hus till det rullande museum som drivs året om helt utan statliga och kommunala bidrag, säger Jan Tägt, generalsekreterare för Motorhistoriska Riksförbundet. Passa på att njuta av både vårt kulturhistoriska arv och vår svenska, internationellt erkänt skickliga, hantverkstradition som dessa entusiaster håller vid liv!

Årets firande av Motorhistoriska Dagen är värd att uppmärksamma lite extra då 2016 är utropat till World Motoring Heritage Year, Motorhistoriska året, i hela världen. Det är den fordonshistoriska världsorganisationen FIVA, där MHRF ingår, som ligger bakom firandet som sker i samband med att FIVA firar 50 år. Som beskyddare av året står UNESCO, FNs organ för utbildning, vetenskap och kultur.

Närmare hundra evenemang arrangeras runt om i landet. De flesta hittas på www.mhrf.se/6juni där man även kan läsa mer om Motorhistoriska Dagen och tävlingen Kultur på väg. Kultur på väg arrangeras av Motorhistoriska Riksförbundet och tidningen Nostalgia Magazine som utser bästa evenemang under Motorhistoriska Dagen.

Kultur på väg-juryn kommer att besöka följande evenemang i samband med Motorhistoriska Dagen den 6 juni

Sundsvall, Sundsvalls motorveteraner
Sundsvalls motorveteraners årliga bilutställning på Storgatan i samband med nationaldagen är en mångårig tradition i Sundsvall under mottot "Motorhistoriska dagen – gårdagens fordon på morgondagens vägar". De finns på plats på Olof Palmes torg med sina veteranfordon under hela dagen!

Kontakt (telefon):
Bent Fridholm (072-526 51 00) eller Åsa Fridholm (073-866 44 36)

smv.dinstudio.se/

Löderup, Löderups byalag
Nostalgitripp! Classic- och veteranfordon, bilar, mc, mopeder, traktorer och A-traktor, fika- och matservering med mera. En del priser kommer att delas ut. Liveband underhåller med rock och 60-tals pop, bland andra Emma Göthlund. Fritt inträde!

Om du har fordon du vill ställa ut som är veteran eller classic, är det bara att komma, insläpp från kl. 9.00. Är ni ett större sällskap med fordon och vill stå samlade, hör av er!

Kontakt (telefon):
Kent Olsson (070-976 96 11)

loderup.se/nostalgitripp_sida/

Koppom, Järnskogs hembygdsförening
Järnskogs hembygdsförening har svårt att attrahera unga människor, samtidigt ser vi således hur vuxenvärlden skickar ut negativa signaler till unga som kör Epa- och A-traktorer. För att slå två flugor i en smäll har vi därför bestämt att på nationaldagen den 6 juni arrangera en utställning av Epa- och A-traktorer på Järnskogs Hembygdsgård i Koppom. Från kl. 13.00-16.00 kommer unga och gamla att kunna träffas under trivsamma former med även folkdans, körsång och aktiviteter för de yngre.

Det skall inte bara handla om dragspel, hästkärror och släktforskning. Modern teknik hör absolut hit. Epa-traktor idag, Gubb-Volvo i morgon!

Kontakt (telefon):
Anders Överby (070-602 39 29)

www.jarnskog.com

Boden-Luleå, Motorentusiasterna i Norr

Samling kl. 10.00 vid Retro Caféet i Boden. Avfärd kl. 10.30. Färden går genom Boden och vidare mot väg 616 som leder efter södra sidan om Luleälven från Boden till Luleå. Man stannar på tolv platser och löser uppgifter. Platserna är valda tillsammans med Rutt 616-kommittén som består av lokala små företagare (längs vägen) som vill lyfta väg 616, Rutt 616, Norrbottens vackraste väg!
Gemensam samling och fordonen står på utställning för allmänhetens beskådande i Bälinge (en by väster om staden Luleå) där avslutning med fika och prisutdelning sker.

Kontakt (telefon):
Gunnar Flodström (070-620 85 66)

www.upplevboden.nu/evenemang/1-ars-firande-av-rutt-616/

Löddeköpinge, Motorhistoriska Klubben i Skåne
Motorhistoriska klubben Skånes medlemmar visar upp sina historiska fordon för allmänheten från kl 10.00 på Center Syds kundparkering – bilar, mc, mopeder och mycket annat!

Jan Kvant (046-70 68 91)

mhkskane.nu/center-syd.html