Gotland tar hem priset i Kultur på väg

Juryn för tävlingen Kultur på väg – bästa arrangemang under Motorhistoriska Dagen 6 juni, har utsett Motorhistoriska Dagen på Lojsta, Gotland, till årets evenemang!

Motivering: Gotlands Veteranbilklubb har i samarbete med såväl andra motorhistoriska klubbar och föreningar som hembygdsförening, studieförbund och lokala näringsidkare genomfört en välorganiserad publiksuccé för mer än 500 besökare vilka kunnat ta del av ett motorhistoriskt program i kulturhistorisk miljö. Med engagerande och entusiastiska funktionärer har man belyst inte bara den riksomfattande Motorhistoriska Dagen för besökare och lokala medier utan också det omfattande forskningsarbete som enskilda lägger ned på lokal motorhistoria, här i form av Bengt Brolins verk Gotlands bilhistoria och Gotlands motorcykelhistoria. (Se www.gvbk.se för bildmaterial.)

Hederspris (utan inbördes ordning) går till

Alingsås Motorveteraner som firade Motorhistoriska Dagen med traditionellt Nationaldagsrally i såväl publik miljö som utmed vackra vägar, välorganiserat i samarbete med andra kulturhistoriska sevärdheter i området. Arrangemanget har fått fin uppmärksamhet i pressen och lyft fram klubben, Motorhistoriska Dagen, tävlingen Kultur på väg, Motorhistoriska Riksförbundet och därigenom det fordonshistoriska kulturarvet i Sverige.

Automobilhistoriska Klubben (AHK), Motorcykelhistoriska Klubben (MCHK) och Motorhistoriska Sällskapet (MHS) som firade Motorhistoriska Dagen i Vintervikens kulturhistoriska praktmiljö i samarbete med näringslivsgasellen Centrum för Näringslivshistoria. Tillsammans presenterade man för allmänheten och för närvarande statsråd, handelsminister Ewa Björling, klubbmedlemmarnas fantastiska rullande museum liksom dokumentationsarbetet av det svenska fordonshantverkets historia som Jan Ströman utfört och presenterade med boken Svenska karosserimakare.

Diplom:

Till finalister i tävlingen Kultur på väg 2010 tilldelas Blekinge Classic Car Club för arrangemanget Nationaldagsrallyt samt Hallands Fordonsveteraner med Västkustrallyt.

Juryn för årets tävling Kultur på väg har bestått av förra statsrådet och landshövdingen Ingegerd Wärnersson samt från Motorhistoriska Riksförbundet Jan Tägt, Per-Börje Elg och Carl Zeidlitz och från tidningen Nostalgia Göran Ambell och Stig Sjöberg.

För mer information kontakta Jan Tägt, Generalsekreterare MHRF, 070-570 28 01 eller jan.tagt@mhrf.se

Motorhistoriska Riksförbundet (MHRF) grundades 1969 av 13 ideella samlarfordonsföreningar. Idag består MHRF av 167 klubbar och föreningar med tillsammans över 95.000 medlemmar. MHRF är den fordonshistoriska rörelsens remissinstans i vägtrafik-, miljö- och skattepolitiska frågor.