Historiska fordon ger nationaldagen extra glans

Foto: Per-Börje Elg

Enligt väderleksprognoserna väntas det bli solsken i större delen av Sverige i samband med nationaldagsfirandet. Med tanke på att även Motorhistoriska Dagen firas den 6 juni innebär detta att fordonen kommer att blänka i kapp på de många evenemang som går av stapeln över hela landet, från Boden i norr till Trelleborg i söder.

- För de som vill njuta av solsken i lack och historiska kolvslag i samband med flaggviftningarna den 6 juni finns över 80 evenemang samlade på vår hemsida, tipsar Peter Edqvist, Motorhistoriska Riksförbundets ordförande.

Själv ser han fram emot att besöka Örnsköldsvik för att delta i Örnstråket – alla tiders rally, som arrangeras av Norrlands Motorhistorikers Örnsköldsvikssektion i samarbete med Motorhistoriska Sällskapet i Sverige. Detta evenemang, tillsammans med ytterligare fyra, har valts ut att tävla i arrangörstävlingen Kultur på väg som arrangeras för femte året i rad av Motorhistoriska Riksförbundet och tidningen Nostalgia Magazine.

Målsättningen med Motorhistoriska Dagen är att synliggöra det fordonshistoriska kulturarvet. Detta kan enskilda fordonsägare göra genom att ta ut sina historiska fordon och medverka vid evenemang. Kan man inte delta kan man ändå vara med genom att ställa upp sitt fordon hemmavid. Tillsammans visar fordonsägarna på den fordonshistoriska rörelsens bredd, både fordonsmässigt, ägarmässigt och geografiskt. Ej att förglömma resultatet av många timmars slit i garagen under vinterhalvåret!

Ett annat viktigt mål med Motorhistoriska Dagen är att uppmärksamma allmänhet, politiker och beslutsfattare på den fordonshistoriska rörelsens omfattning för att därigenom skapa ökad acceptans för bevarandet och brukandet av detta kulturarv.

Hitta ett firande nära dig:

Den 6 juni, på Nationaldagen, har Motorhistoriska Dagen etablerat sig som en årlig manifestation för det fordonshistoriska kulturarvet.
Över hela Sverige åskådliggörs detta genom de många evenemangen för historiska fordon. Motorhistoriska Riksförbundet bjuder årligen in anslutna klubbar, andra föreningar, kommersiella arrangörer, museer, kommuner med flera att fira genom att arrangera exempelvis träffar, utflykter eller utställningar.

Kultur på väg – årets finalister:

Tävlingen Kultur på väg arrangeras av Motorhistoriska Riksförbundet och tidningen Nostalgia Magazine som utser bästa evenemang under Motorhistoriska Dagen. Årets finalister är:

Veteranfordonsklubben i Tjust, Motorhistoriska Dagen

Norrlands Motorhistorikers Örnsköldsvikssektion i samarbete med Motorhistoriska Sällskapet i Sverige, Örnstråket – Alla tiders rally

Kalmar-Ölands Fordonshistoriker, Solvändan och Hamnträffen

Norrköpings Veteranbilklubb i samarbete med Norrköpings kommun, Norrköpings nationaldagsfirande med Motorhistoriska Dagen

Samhällsföreningen i Lundsbrunn/Lundsbrunns Bygdegård i samverkan med Mariestads Fordonshistoriska Sällskap och Skara - Lundsbrunns Järnvägar/Skara Järnvägsmuseum, Nationaldagen och Motorhistoriska Dagen

Mer info om finalisterna finns på: http://www.mhrf.se/finalister_kultur_pa_vag_2013