Torsby, Katrineholm, Lönneberga, Linköping och Skellefteå har extra fokus på kulturen den 6 juni

Motorhistoriska Dagen firas traditionsenligt på nationaldagen den 6 juni på ett hundratal platser över hela landet. Fem evenemang kommer att få extra uppmärksamhet i arrangörstävlingen Kultur på väg.

Enklaste sättet att hitta en folkfest nära dig för att fira – och ta del av – det rullande kulturarvet är via mhrf.se/6juni. Här hittar du även årets finalister i arrangörstävlingen Kultur på väg.

Bakom Kultur på väg ligger Motorhistoriska Riksförbundet i samarbete med Nostalgia Magazine. Utöver att plocka ut finalister bedömer deras representanter arrangemangen. MHRFs ordförande Peter Edqvist, som själv är en del av juryn, ser fram emot att ta del av en kulturrunda i Skellefteå som arrangeras dagen till ära.

– Att fordonshistoria är kultur råder det i dag ingen tvekan om, säger MHRFs ordförande.

Som ett led i arbetet att uppmärksamma det fordonshistoriska kulturarvet har UNESCO, FNs organ för utbildning, vetenskap och kultur, nyligen valt att ytterligare stärka banden med FIVA, den fordons historiska världsorganisationen som MHRF är en del av.
– Detta efter att UNESCO i fjol varit beskyddare av det av FIVA utropade Motorhistoriska året i hela världen, World Motoring Heritage Year, förklarar Peter Edqvist. Sveriges bidrag var förstås Motorhistoriska Dagen.