Nokia N9 på väg ut i butik

Nokia N9 genomsyras av skönhet och innovation in i minsta detalj och tar användarupplevelsen till en helt ny nivå. Populära appar som Spotify, Tv.nu och Voddler kommer att finnas tillgängliga i Nokia N9. Vi beräknar att telefonerna kommer att finnas i butik från och med nästa vecka. Priset ligger på ca 4450 kronor(16 GB) samt ca 5200 kronor(64 GB) före skatt och eventuella subventioner.

Ett svep och du är hemma

Nokia N9 styrs via ett intuitivt användargränssnitt där du styr alla funktioner med svepande handrörelser över skärmen. Tre olika startskärmar gör att du snabbt och enkelt kommer åt det du vill ha. Var och en har ett specifikt syfte med fokus på användarvänlighet.

Nokia N9 är tillverkad i ett enda stycke med mjuka sköna linjer och helt utan synliga knappar på skärmen. Telefonen utmärker sig genom den reptåliga 3,9” amoled-skärmen, som har en unik kurvad yta och en närhet mellan skärm och glas som ger illusionen av att ikonerna flyter ovanför glaset. Dessutom innehåller Nokia N9 det senaste inom ljud- och kamerateknik, en ultrasnabb webbläsare samt överlägsna navigationstjänster – allt för en komplett användarupplevelse.

”Intresset för Nokia N9 har varit enormt efter den 21 juni då vi tillkännagav lanseringen. Med all den positiva respons telefonen har fått känns det extra roligt nu när det är dags att låta konsumenterna få uppleva den unika användarupplevelse Nokia N9 erbjuder”, säger Klas Ström, produktchef, Nokia North.

Applikationer och möjligheter för utvecklare

Nokia N9 kommer laddad med appar som Facebook och Twitter, och populära Nokia-appar som till exempel Nokia Drive, gratis röststyrd navigering för bilkörning och promenader. En nyhet är med Nokia N9 är att det nu i flera storstäder även finns möjlighet till navigation via kollektivtrafik.

Nokia har arbetat i nära samarbete med utvecklare i Sverige och världen över för att kunna leverera de viktigaste apparna till Nokia N9. Då ramverket för utvecklare också bygger på det populära och växande Qt och dess verktyg är det lätt att portera appar skapade i Qt för Nokia N9. Exempel på lokala, svenska applikationer är Spotify, Voddler och Tv.nu.

Färger och lagringskapacitet

Nokia N9 säljs i tre färger – svart, magenta och cyanblå. Telefonerna kommer även med en stor lagringskapacitet på 16 respektive 64GB.

Mer information om Nokia N9 finns på:

Bilder på Nokia N9 finns att hämta på:

För ytterligare information vänligen kontakta:

Klas Ström

Produktchef, Nokia North

E-post: klas.strom@nokia.com

Oskar Södergren

Informationschef, Nokia North

Mobil +46 709 93 83 94

E-post: oskar.sodergren@nokia.com

Om Nokia

Nokia strävar efter att föra människor närmare varandra. Vi kombinerar avancerad teknologi med personanpassade tjänster som gör det möjligt för människor att vara nära det som betyder mest för dem. Varje dag kommunicerar mer än 1,3 miljarder människor med varandra med en mobiltelefon, smartphone eller mobil dator från Nokia. Nokia integrerar idag sina produkter med företagets innovativa tjänster inom musik, kartor, applikationer, e-post med mera. Nokias NAVTEQ är en ledare när det gäller digitala kart- och navigationstjänster och Nokia Siemens Networks erbjuder utrustning, tjänster och lösningar för kommunikationsnätverk över hela världen.

• smartphone
  • nokia n9

Rebecka Bjelfvenstam Keeling

Presskontakt Communications Manager Productivity, Education, CSR, Startups, Cloud Presstjänst: 08-410 455 56