Matkassebranschen har stor påverkan på familjernas matvanor

I en kundundersökning som matkasseföretaget Middagsfrid lät göra svarade 98 % av matkassekunderna att de har fått hjälp att upptäcka nya produkter tack vare matkassen. En överväldigande majoritet uppger också att matkassen har gett dem ökad kunskap om produkter och hur dessa används. Det visar sig också matkassen är mycket effektiv vad gäller att förändra kundernas köpbeteende.

Middagsfrid genomförde en kundundersökning som bl.a. tog upp frågor om hur de familjernas matvanor förändras med matkasseprenumerationen. Svaren visar att fenomenet prenumeration på en matkasse har mycket stor påverkan både på familjernas kunskap om mat och köpbeteende. Resultaten är slående:

• 98 % uppger att de får prova nya produkter tack vare Middagsfrid
  • 90 % uppger att de får ökad kunskap om mat och hur produkter används
  • 87 % uppger att Middagsfrid har hjälpt dem att upptäcka produkter som de vid senare tillfälle köpt i butik

-Min vision är att hjälpa alla familjer i Sverige att laga god och hälsosam mat i vardagen som de inte bara blir mätta av utan som även hjälper dem att ta hänsyn till både djur, natur och klimat men framförallt onödiga tillsatser, så kallad E-nummer.  Att få inspirera och vägleda dem till en hög matkvalitet i vardagen är det jag brinner för och jag är jätteglad att så många upplever att de får hjälp att med matkassen hitta nya kunskaper och produkter. Då har jag lyckats, säger Kicki Theander, grundare.

Att hela 87 % svarade att de har hittat produkter som de sedan har köpt i butik vid senare tillfälle kan förklara det ökade intresset för att få finnas med i matkassarna.

-Vi har den senaste tiden fått fler och fler förfrågningar från livsmedelsproducenter och pr-byråer om att få gå med i kassen med sina nyheter och smakprover. Det visar på att fler har upptäckt matkassens köppåverkan och den har blivit en attraktiv kanal för att nå konsumenten och uppnå faktisk beteendeförändring, säger Kicki.

Undersöknigen gjordes i december 2011 och besvarades av 332 familjer.