Middagsfrids koncept på export till Belgien

Middagsfrid – pionjären inom hemleverans av matkassar – fortsätter sin internationella expansion och lanserar nu sitt koncept i Belgien. Etableringen i Belgien är den första som sker enligt den nya strategin där entreprenörer på olika marknader ges rätten att använda Middagsfrids koncept med Middagsfrids grundare som delägare. Middagsfrid har sedan tidigare dotterbolag i Norge och Tyskland och en bifirma i Danmark och målet är att konceptet ska finnas på ytterligare uppåt tio nya marknader inom två år.

Strategiskt så är den stora förändringen att Middagsfrid nu går från att starta helägda dotterbolag till att istället etablera samarbeten med lokala entreprenörer och ge dem de bästa möjligheterna för att snabbt lyckas på sin marknad. Den internationella expansionen sköts fortsättningsvis i nystartade Dinnerpeace International.

Först ut som ny marknad med detta upplägg är Belgien med företaget Smartmat - http://www.smartmat.be/. Smartmat ägs som ett joint venture av lokala entreprenörerna och Dinnerpeace International.

- Middagsfrid har idag en unik position genom att vi är det enda företaget i världen som kan och har mångårig erfarenhet av att bedriva den här typen av verksamhet i flera länder. Det är denna erfarenhet som vi nu erbjuder entreprenörer runt om i världen och som första resultat av det här ser vi lanseringen i Belgien, säger Middagsfrids VD Victor Theander.

Smartmat drivs av svenske Anders Åsarby som har en bakgrund som kreativ ledare och marknadsförare. Anders har bott i Belgien i över femton år och fastnade för Middagsfrids affärsidé i samband med ett besök i Sverige för något år sen.

- Behovet av avlastning och inspiration är minst lika stort bland belgarna som bland svenskarna, så det finns goda förutsättningar för en succé även i Belgien. Jag vill hjälpa belgarna att få möjligheten att sätta kvalitetsmat på borden igen, säger Anders Åsarby.

Vad Middagsfrid erbjuder Smartmat är ett helhetskoncept med en IT-plattform i grunden med stöd för flera valutor och språk plus strategisk och operativ kunskap att lansera och driva ett matkasseföretag på flera marknader. Detta kompletteras med en omfattande databas av kundbetygssatta specialframtagna veckomenyer som entreprenören får tillgång till.

- Den här expansionsstrategin ger oss möjlighet att etablera vårt koncept från grunden parallellt på flera marknader och samtidigt fånga upp lokala kännedomen om matvanor och livsstil som är avgörande för framgång, säger Kicki

Strategin innebär att den lokale entreprenören inte behöver särskilt stort kapital för att starta ett Middagsfrid på sin marknad. Middagsfrid har därför ett offensivt mål för sin internationella expansion och för närvarande förs förhandlingar med ett tiotal entreprenörer på olika marknader.

- Vi har i lilla Sverige startat en matrevolution som håller på att spridas över världen. Det kunde jag inte ens fantisera om när min fru Kicki satt och skissade på verksamhetsidén vid köksbordet för fem år sedan. Nu förutspår vi att matkassekonceptet kommer att finnas i alla västländer inom tio år, säger Middagsfrids grundare Victor Theander.

• veckomenyer
  • middagsfrid
  • matkassar
  • kicki theander
  • hemleverans
  • belgien
  • victor theander
  • smartmat

Middagsfrid erbjuder hemleveranser av färdigplanerade matkassar med tillhörande recept. Kunderna ges därmed tid att laga god mat av högsta kvalitet och får samtidigt ett gott samvete. Med ett stort engagemang arbetar Middagsfrid för en medvetenhet om klimatsmart mat och donerar dessutom regelbundet matkassar till behövande familjer. För oss är det äkta matglädje. Familjeföretaget Middagsfrid grundades 2007 och har kontor i Stockholm. Idag levererar vi i många av Sveriges största orter.

Följ oss på Twitter:

Kicki Theander - @middagsfrid