Svenska matkassekonceptet lyfter i Belgien

Av de sex länder som Middagsfrid har matkasseverksamhet i så har den Belgiska verksamheten, under namnet SmartMat, på kort tid seglat upp som den näst största marknaden. I januari passerar den t.o.m. Tyskland mätt i antal levererade matkassar per vecka. En stor del av ökningen kom sedan Belgiens största morgontidningen intervjuade kunder från SmartMat's, Facebook-sida. "Omdömena var inte bra - de var otroligt bra!" säger Anders Asarby, Smartmats svenska VD.

"Vi går inte ut med exakta siffror men kan berätta tillväxten senaste månaden har varit anmärkningsvärd. Sedan i november har vi fyrfaldigat antalet kunder. I Tyskland (KommtEssen) har vi fortfarande fler kunder men anledningen till att vi nu har fler leveranser i Belgien är för att det där är fler familjer som väljer att få sin matkasse varje vecka istället för varannan vecka." berättar Victor Theander, grundare och ägare av SmartMat.

Den Belgiska morgontidningen De Morgen gjorde ett grundligt arbete för sin artikel om SmartMat och matkassekonceptet. En del var att de sökte upp kunder som de hittade på SmartMats Facebook-sida för att höra deras upplevelse av detta nya sätt att få varierande middagar på bordet. De intervjuade  också Kicki Theander som lanserade Middagsfrid och konceptet matkasse redan 2007. "Det var lite lustigt att De Morgen ringde mig i mellandagarna när vi satt i bilen på väg upp till längdåkningssemester utanför Sandviken, där Anders, vår Belgiska VD, kommer ifrån" berättar Kicki.

I Sverige har matkassekonceptet formligen exploderat till att bli en hel bransch och mycket talar för att andra länder i och utanför Europa kommer att utvecklas på liknande sätt fast med en något mer modest tillväxt. Generellt så bedöms matkassekonceptet ha en god potential även Middagsfrids övriga marknader (Norge, Danmark och Schweiz) men det är uppenbarligen ett koncept som i hög utsträckning passar de belgiska kunderna.

Andra internationella aktörer inom matkassebranschen är Linas Matkasse som finns i tre länder och HelloFresh (delvis ägt av Kinnevik & Rocket Internet) som finns i sex länder.