Fråga Bosse: Hög temperatur i sumpen

Fråga Bosse: Hög temperatur i sumpen

Har Midlandoil en olja som ni kan rekommendera till min Volvo Penta D1-30 som körs i Medelhavet? Temp i sumpen + - 120g c.?

Är det ok med den höga temperaturen?

Frågan insänd 21/12/2011 av: Per .B. Jensen

BOSSE SVARAR

Temperaturen som du har i sumpen är hög. orsaken kan vara låg oljenivå eller dålig kylning av motorn. Du borde märkt något på den oljan som finns i motorn idag. Motortemperaturen bör ligga på 90-95 grader C. Vid högre temp är risken att vattnet kokar. Kolla kylningen, temperaturmätaren, skulle det vara OK, behöver du större oljevolym = extra oljetank med kylning. Eller extra kylare på nuvarande system.

Penta rekommenderar typ Volvo VDS 3 oljor 15W-40. En rekommendation från oss på likvärdiga oljor är; Midland Marine 15W-40, Super Diesel FEO 10W-40 eller Super Diesel 15W-40. Marin och FEO är delsyntetiska, den tredje är en mineralolja, alla tre med Volvos VDS 3. Du kan läsa mer om produkterna på vår hemsida.