Micke Kågered finjusterar kompressorn.

Nyheter från Team Kågered - Dragracing, STCC och mekanikerutbildning.

Sommaren har gått fort och det har redan blivit augusti. För team Kågered innebär det att vi går in i andra halvlek av tävlingssäsongen. I dragracing EM återstår tre av de sex deltävlingarna och i STCC är tre av sju tävlingar kvar att köra. Här kommer en uppdatering från oss!

Tävlingssäsongen – Dragracing och STCC

Med två bilar i toppskiktet av de olika disciplinerna dragracing och banracing, så är sommaren en väldigt hektisk men samtidigt kul period för oss i teamet. Härnäst väntar Kanonloppet i Karlskoga i STCC och i Dragracing EM väntar den publikmässigt största tävlingen för säsongen NitrOlympX i Hockenheim, Tyskland (se datum nedan). Banan och tävlingen är Micke Kågereds personliga favorit och teamet har lyckats gå till final de senaste åren i stark konkurrens.

Micke ser fram emot resten av säsongen och målet är alltid vinst; i varje lopp, varje tävling. Med en tävlingsbil som utvecklar upp till 10 000 hästkrafter är utmaningen att på olika sätt ”ställa ner” kraften, så att den blir lagom för banans fäste och väderförhållanden vid varje lopp. På Tierp Arena i juni lyckades teamet så bra med inställningarna att Micke kunde notera en snabbaste tid för säsongen och ett nytt personbästa; 3,95 sekunder med en hastighet på 463 km över mållinjen! Accelerationen 0-100 km ligger på under en sekund.

För Andreas Ahlberg och team Kågereds STCC team har etableringen den första säsongen i mästerskapet gått över förväntan. Andreas har vant sig vid bilen och ekipaget närmar sig snabbt en nivå med prestanda som räcker till att utmana de snabbaste teamen om pallplaceringar. Trots avåkning och punktering senaste tävlingen körde Andreas upp sig från sist till sjunde plats, något som vittnar om ”Addes” kapacitet som förare och bäddar för en spännande fortsatt säsong, närmast i Karlskoga.

Bifogat nyhetsbrev med bilder laddar du ned i bifogad PDF.

Vännerna på Midland önskar lycka till!