Rent och lättarbetat?

Ett fett fälttest för drivaxlar och lager

Resultat med fälttestet
- Nu har vi kört praktiskt prov under ett år och det har gett oss ett positivt resultat på drivaxlar, men också för applikationer i hjullager. Multi Complex är ett så kallat helfyllnadsfett som används i lager med höga varv och höga temperaturer, säger Bo Andersson, produkttekniker på Midland. - Verkstaden behöver endast använda ett fett till samtliga applikationer istället för flera olika sorter, säger han.

Midlands Multi Complex appliceras bäst med en fettpistol med fast munstycke. (400 grams patron) och till hjullager rekommenderas 1 kilos burk.

Olika smörjfetter fälttestade i drivaxlar
Applikationer för testet: Drivaxelns anslutningar vid motor och framhjulen, ”drivknutarna”, samt hjullager på Subaru med årsmodeller från  2000 till 2008 som inte har fettfyllda byteslager. Byte av smörjfett har gjorts för alla bilar som haft "service" på drivaxlar och/ eller hjullagerbyte.

De smörjfettsprodukter som används tidigare är ett smörjfettskitt från Japan, bestående av två produkter, ett standardfett kallt Subaru Drive Shaft och ett molyfett kallat NKG 302. Molyfettet appliceras vid hjulanslutningen och standardfettet vid motoranslutningen. Det andra fettet är ett väl beprövat fett från Castrol, molygrease NLGI 2+.

Jämför man de tekniska specifikationerna på det japanska fettkitet eller Castrols standardfett med Midlands Multi Complex (lithiumkomplex NLGI2) så ger ett modernare lithiumfett högre värmetålighet och tryckupptagningsförmåga samt bättre vidhäftning på metallytorna.

Testet startade i januari 2018 och slutfördes hos Subaruverkstaden Bil & Traktorservice i Storvik i februari 2019 som använt smörjfettet vid 20 drivaxelbyten och reparationer för 10 hjullager.