Har du IBS?

Har du IBS?

Har du ont i magen, känner dig uppblåst eller måste rapa ofta?
Känns magen irriterad?
Då är du inte ensam.... Idag beräknas ca 15% av Sveriges befolkning vara drabbade av dessa besvär men mörkertalet kan vara stort.

Vad är IBS?

Irritable Bowel Syndrome (IBS) är ett vanligt problem som drabbar många någon gång i livet. IBS-symtom är vanligast bland personer i åldrarna mellan 25 och 45, men kan orsaka problem i alla åldrar. Kvinnor är oftare drabbade än män. Sex av 10 som söker i sjukvården pga magbesvär, har IBS.

IBS-symtom kan visa sig på många skilda sätt, och upplevas olika av olika individer. Men diagnosen innebär så gott som för alla, besvär av gasbildning. Ofta beror en uppblåst och spänd mage på att matsmältningen är långsam eller inte riktigt fungerar som den ska, vilket gör att det bildas gasbubblor i tarmen. Luftbubblorna gör att det spänner, värker, krampar och gör ont i magen.

Det kan finnas många anledningar till att man får problem med magen; läkemedel, stress, felaktig kost, viktminskning, alkohol, rökning, tuggummituggande eller helt enkelt att man sväljer mycket luft då man äter. Det kan också bero på för lite motion.

Gaser i magen

Ett stort bekymmer när man har IBS kan vara att man har besvär av gaser i tarmarna. Eftersom besvären brukar komma och gå kan man ibland vara fri från besvär långa perioder. Sedan kan det komma en period med mer besvär igen. Gaserna kan ge ordentlig smärta i magen. Det beror troligen på att tarmen plötsligt spänns ut i samband med att gasbubblorna flyttar sig.

Man kan även känna sig uppblåst i magen av gaserna, och ofta blir det värre under dagen. Då kan det till exempel vara svårt att få ihop skärpet eller att knäppa kjolen på eftermiddagen. Gasbesvären kan också bli värre efter att man har ätit vissa maträtter som till exempel kål, bönor och lök. Fibrer är gasbildande, och allt för mycket fibrer i maten kan göra att gasbesvären blir ännu värre.

Hantering av IBS

Idag finns inget botemedel mot IBS. Men det finns alternativa vägar att gå för att hantera symtomen. De kan fungera både enskilt och i kombination:

• Förstå diagnosen och vad som händer kroppen.
  • Ändra matvanor - fibrer, drycker och måltidsmönster.
  • Behandla olika symtom med läkemedel.
  • Använda behandlingar som arbetar med kropp och själ tillsammans t ex KBT.

Ny produkt mot IBS-symtom

Midsona Sverige lanserar inom kort en ny skonsam produkt för att behandla IBS-symtom.

Källa: Läkemedelsboken 2011-2012