Solskensvitaminet nu hos Friggs

Solskensvitaminet nu hos Friggs

Försäljningen av D-vitamin har ökat kraftigt under det senaste året. Detta beror på strömmen av artiklar och rapporter som tagit upp betydelsen av D-vitaminet i kroppen, inte bara för att bidra till en stark benstomme. Dessa har fått stort genomslag i media. Bl a har behovet av D-vitamin för äldre diskuterats eftersom förmågan att uppta D-vitamin via huden från solens strålar försämras med åren.  I en nyligen genomförd analys från Kansas University går forskarna t o m så långt att de säger att tillskott av D-vitamin kan bidra till ett längre liv genom att minska risken för hjärt- kärlsjukdomar och diabetes bland äldre (1).

D-vitamin har hittills framför allt sålts på apotek.  Men fr o m vecka 13 finns D-vitamin även i dagligvaruhyllan, som ett kosttillskott under varumärket Friggs.

Friggs D-vitamin är en tuggtablett med god citronsmak. Doseringen är en tablett per dag vilket ger 10 µg D-vitamin. Detta motsvarar 200 % av RDI (rekommenderat dagligt intag).

Friggs D-vitamin innehåller 100 tabletter och kostar ca 65 kr.

(1) Vacek, J.L. et al, American Journal of Cardiology, volym 109, nummer 3, sid. 359 – 361, “Vitamin D deficiency and supplementation and relation to cardiovascular health”