Lindra hosta med lokalverkande spray med honungsextrakt

Lindra hosta med lokalverkande spray med honungsextrakt

Honung har länge varit känt som en effektiv lindring vid hosta. Även vetenskapligt är det bevisat att honung ger effektiv lindring vid hosta. I dagarna lanseras en halsspray mot torrhosta på apoteken. Sprayen, som duschas direkt i svalget, innehåller ett naturligt honungsextrakt som verkar fuktgivande för svalget, ger lokal behandling av torrhosta och minskar symtom av torrhet och obehag vid torrhosta. Ett naturligt alternativ utan kända biverkningar.

De flesta människor kan drabbas av torrhosta, året om eller under förkylningsperioder, eftersom symtomet ofta uppstår i samband med både virus- och bakterieinfektioner.

I en amerikansk studie där man studerat nattlig hosta hos barn som hade en övre luftvägsinfektion kunde man konstatera att de som fick honung istället för hostmedicin hostade mindre. I studien fick 105 barn mellan 2 – 17 år behandling med honung, hostmedicin eller ingen behandling alls och resultatet visade att barnen som fått behandling med honung fick bäst symtomlindring1.

Renässans halsspray mot torrhosta innehåller ett patenterat honungsextrakt, Melle-ActiveTM, som ger symtomlindring, har antimikrobiell effekt, är mjukgörande och verkar sammandragande på slemhinnan i svalget. Sprayen innehåller också eteriska oljor från ingefära och salvia som ger en behaglig smak samtidigt som de hjälper till att lindra irritationen i svalget.

Renässans halsspray är en medicinteknisk produkt klass 1. Den kan ges till vuxna och barn från 4 års ålder och finns till försäljning på Apotek Hjärtat, Apoteksgruppen, Medstop och Doc Morris från vecka 6. En flaska om 25 ml (100 doser) kostar ca 139 kr.

Renässans är ett naturligt val för många som använder nässpray och näsdroppar. Med Renässans kan man hålla näsa ren och på så vis minska risken för infektioner och hålla förkylningar på avstånd. En säker och skonsam behandling utan de risker för biverkningar och vanebildning som finns för nässprayer som har en avsvällande effekt mot nästäppa. Sortimentet utökas nu med en halsspray med samma fina naturliga egenskaper.

1. Paul IM, et al. Effect of honey, dextromethorphan, and no treatment on nocturnal cough and sleep quality for coughing children and their parents. Arch Pediatr Adolesc Med. 2007;161:1140-6.