Paradiset Södermalm utsågs till Årets Ekobutik vid Dagligvarugalan. Från vänster: Ulrika Palm och Sara Termén, Midsona Sverige, Joe Kennedy och Johannes Cullberg, Paradiset. Konferencier Sofia Wistam. Foto: Johan Colliander/Fri Köpenskap

Paradiset Södermalm utsedd till Årets Ekobutik

Nu är det klart – Paradiset Södermalm i Stockholm är Sveriges bästa ekobutik!

- Det ska vara enkelt att handla ekologiskt, hälsosamt och utan konstgjorda tillsatser, säger vd:n Johannes Cullberg.

På torsdagskvällen tog han emot priset på Dagligvarugalan i Stockholms stadshus.

Priset Årets Ekobutik delas ut till en butik som stimulerar konsumenter att göra ekologiska val och där det ekologiska engagemanget genomsyrar hela organisationen.

För matbutiken Paradiset Södermalm blev det tredje gången gillt; efter att ha varit nominerade och finalister två gånger tidigare tog de i år hem förstapriset. Paradiset har tre butiker i Stockholmsområdet och samtliga har ekologi, hälsa och hållbarhet som grundpelare. I butikerna finns utöver matvaror även ett sort sortiment inom skönhetsområdet.

- Vi är glada för priset, det betyder mycket för personalen. Vi har valt att ha en hög andel ekologiska produkter i vårt sortiment och varor som är hundra procent naturliga. Tanken är att det ska vara enkelt att handla ekologiskt, hälsosamt och utan konstgjorda tillsatser, säger grundaren och vd:n Johannes Cullberg.

"Som handlare kan vi styra mycket"

Han startade den första Paradiset-butiken efter att ha fått sitt andra barn och blivit frustrerad över matutbudet. Nu hoppas han kunna starta fler matbutiker och han tror att även andra matvaruhandlare kan bidra till att kunderna gör hållbara val.

- Det handlar mycket om placering och prissättning av produkter. Om man till exempel lägger fram en ekologisk vara och vid sidan om väljer att ha en konventionell med en bra deal på, gör man det jättesvårt för konsumenten. Som handlare kan vi styra mycket, säger Johannes Cullberg.

Coop och Hemköp finalister

Det är fjärde året som Årets Ekobutik utses och sponsor är Midsona, som driver de ekologiska varumärkena Kung Markatta och Urtekram.

–Med det här priset vill vi uppmärksamma Sveriges allra bästa ekobutik för att inspirera andra, säger Sara Termén, Business Team Manager Organic på Midsona.

Finalister i tävlingen blev även Coop Kristinedal i Jönköping och Hemköp Stigbergstorget i Göteborg som båda har ett starkt eko-engagemang.

Juryns motivering om vinnaren:

Vinnaren av Årets Ekobutik vill vara en butik för alla med ett fullt dagligvarusortiment. Samtidigt har den varit en pionjär och satt en helt ny standard för ekologisk försäljning. Här är det ekologiska förstahandsvalet, och det konventionella har blivit alternativ. Utbudet av ekologiska och hälsosamma livsmedel samt hälso- och skönhetsprodukter är svårslagbart. Tillsammans med engagerad och kunnig personal gör det butiken till Årets eko-butik.

Följande sitter i juryn för Årets Ekobutik:

Sara Termén, Midsona.

Anita Falkenek, Krav

Carola Grahn, Bergendahls

Cecilia Rydegård, Ekoweb

Martin Moström, Retail House

Joachim Björk, Fri Köpenskap

För mer information kontakta gärna:

Sara Termén, sara.termen@midsona.se