Tränat hårt eller vaknar du med kramp i benen?

Tränat hårt eller vaknar du med kramp i benen?

Det är en spridd uppfattning bland idrottare att magnesium hjälper musklerna att återhämta sig och minskar risken för kramp. Många, speciellt äldre, drabbas också av benkramper t ex på nätterna och i våra grannländer är magnesium ofta använt just vid sådana besvär.

Magnesium är ett av kroppens viktigaste mineraler. EFSA har godkänt hälsopåståenden om att magnesium stödjer normal muskel-, hjärt- och nervfunktion, normala ben och tänder och verkar för en normal energi – och ämnesomsättning samt bidrar till att minska trötthet och utmattning.

I kroppen lagras magnesium i ben och muskler. När man idrottar hårt och svettas mycket kan detta bidra till minskande magnesiumdepåer i kroppen.

Salus Magnesium är ett flytande vegetabiliskt magnesiumtillskott med organiskt bundet magnesium (magnesiumglukonat och magnesiumcitrat) som är lätt för kroppen att ta upp. Blandade fruktjuicer, örter och honung ger en god smak och produkten innehåller varken konserveringsmedel eller alkohol.

Salus Magnesium kan användas av vuxna (20 ml /dag) och barn från 4 år (10 ml/dag).

Salus Magnesium kommer från Salus Haus som i drygt 60 år levererat välkända Floradix Blutsaft, flytande järntillskott, till den svenska marknaden.

Salus Magnesium kommer i flaskor med 250 ml, kostar ca 129 kr och finns att köpa i dagligvaruhandeln.

Midsona Sverige marknadsför väldokumenterade produkter inom områdena kost och hälsa, naturläkemedel, förkylning och hygien för svenska apotek, för dagligvaruhandeln och för hälsofackhandeln.