Lång livslängd ger signal till branschen

För sin kontinuerliga hållbara företagspolitik får Miele ett av Europas viktigaste hållbarhetspriser. De verkställande direktörerna Dr. Markus Miele och Dr. Reinhard Zinkann tog emot priset av Nordrhein-Westfalens miljöminister Johannes Remmel i slutet av november vid utdelningen i Düsseldorf.

Hushållsmaskinstillverkaren i Gütersloh vann priset i kategorin stora företag. Juryn värdesatte särskilt företagets omfattande hållbarhetsstrategi och produkternas långa livslängd. „Miele kompromissar aldrig vad gäller kvalitet och resultat“, säger Dr. Markus Miele.

The National German Sustainability Award: Priset är godkänt av den tyska federala regeringen, näringslivsorganisationer och flera icke-statliga organisationer, bland andra UNESCO och UNICEF. Pris delas ut till städer, företag och personer som främjar idén av ett hållbart samhälle av förbunds­kansler Angela Merkel eller andra medlemmar i hennes kabinett. German Sustaina­bility Award grundades 2008 för att uppmuntra socialt och ekologiskt ansvar och för att identifiera förebilder på detta område.

I juryns motivering framhölls den transparenta framställningen av hållbarhets­aktivitet­er på Miele. Av vikt var även att Miele värderar hållbarhet hos sina leveran­törer och att Miele står för „hög social standard, över genomsnittet“ hos personalen. Den långa livslängden på Mieles hushållsprodukter tillsammans med hög energieffektivitet och låg resursförbrukning, ger en „utomordentligt bra hållbarhets­signal till bransch och samhälle“.

Det tyska hållbarhetsprisets jury består av namnkunniga experter från näringsliv, politik, forskning och samhälle under ledning av professor Dr. Günther Bachmann, generalsekreterare i rådet för hållbar utveckling.

Det tyska hållbarhetspriset, som delades ut för sjunde gången, räknas till ett av Europas mest kända hållbarhetspris.

Hedersgäst för prisutdelningen på den högtidliga galan var astronauten Alexander Gerst. Hederspriser delades ut till den tidigare förbundspresidenten Horst Köhler, skådespelaren Colin Firth och hans fru Livia för deras sociala och ekologiska engagemang och till sångerskan Nelly Furtado för hennes humanitära insats.

För mer information, kontakta:
Kent Oderud, VD Miele AB
E-post: kent.oderud@miele.se